מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות

מדורים מקצועיים

מס הכנסה

מאמרים - מס הכנסה

ההאמר החשמלי נוסע במדרון תלול

משה כדר, עו"ד רו"ח  |  14.10.2024

 ההאמר החשמלי נוסע במדרון תלול 

 משה כדר, עו"ד רו"ח 

 
ביום 8.10.24 פרסמה רשות המסים נייר עמדה מקצועי מספר 8/10/2024 בתחום מע"מ וכותרתו ניכוי מס תשומות ברכישת או ייבוא רכב מסוג 'האמר'.

במסגרת נייר העמדה הרשמי של רשות המסים מוסבר, כי "רכב האמר המסווג ברשיון הרכב מסוג   N   2 משא פתוח, גם הוא בבחינת "רכב פרטי", אף כי משקלו מעל 3,500 ק"ג, מהנימוקים המפורטים להלן: 

 *'רכב האמר' דומה במהותו לרכבים המפורטים בתוספת הרביעית.... 

 * מבדיקה שנערכה לרכבים מהדגמים האמורים, קיימים להם מאפיינים של רכבים העונים לשימוש פנאי..." 

[ההדגשות כאן ולהבא אינן במקור- מ.כ]

מבלי להלאות הקוראים נציין, כי מקור אי הכרה בתשומות רכישת או ייבוא רכב פרטי או אחר לעניין חוק מע"מ מוגדר בתקנה 1 ובתקנה 14 לתקנות מע"מ המפנות לרשימה בתוספת הרביעית מכח אותן תקנות, ואשר ככלל רכב אשר עולה משקלו על 3.5 טון - התשומות בגין רכישתו ו/או ייבואו מותרות בניכוי.

החידוש המדהים בעמדה המפורסמת הוא שאין מדובר בהליך שומה פרטני כזה או אחר בו המפקח [בין במס הכנסה, בין במע"מ ובין במס שבח] קובע עמדה חדשה [עניין שבשגרה, אגב] כדי להשיא את גביית המס, ואף אין מדובר בעמדה משתנה של הרשות בתיק ליטיגציה כזה או אחר המתנהל מטעם ובו מועלית טענה שלא תמיד עולה בקנה אחד עם מקרים זהים המתנהלים בערכאות שונותה, אלא שכאן הגדילה הרשות לעשות...

רשות המסים בנייר עמדה פורמלי מודיעה כלפי כולי עלמא שהחוק לשיטתה אינו אלא בגדר המלצה....שכן רכב ההאמר אינו מופיע ב"תוספת הרביעית" לתקנות מע"מ, אך לשיטת רשות המסים די בכך שהוא "דומה במהותו לרכבים המפורטים בתוספת הרביעית..."

האם עדכון התוספת הרביעית לתקנות מע"מ אינה בסמכות שר האוצר, או למצער וועדת הכספים, או שמא לדידה רשות המסים היא בבחינת "מחוקק על", ודי לשיטתה שהרכב "דומה..."

ויתהה הקורא, ובצדק, איזה עוד רכבים "דומים" מבקשת הרשות להכליל?

האם בכל עת שנישום/עוסק/מאן דהוא, יבקש לרכוש רכב כאשר החוק והתקנה ברורים, האם עליו להתקשר מראש לרשות המסים [בתקוה נואשת למענה....] ולבקש את "רשותה"? דבר ש"בוודאות" יקטין החיכוך ויצמצם הביורוקרטיה מול הרשות??

הבסיס הרגולטורי בעצם קיומו של חוק או תקנה הוא להסדיר את ההתנהלות וההתנהגות הרצויה של הציבור, גם אם לעתים רשות המסים נהנית, או לכאורה, נפגעת מהתנהלות כזו או אחרת של הציבור.

ספק רב אם עמדה שכזו תעמוד, אם תובא, בפני בג"ץ, אך אין זה העניין כאן לדידנו.

אם אכן כצעקתה של רשות המסים יש במקרה הנדון פגיעה לא ראויה בקופת אוצר המדינה, אדרבא ואדרבא, תתכבד רשות המסים ותפנה, כפי שהיא עושה ולא אחת, לרשות המוסמכת להתקין התקנה ו/או לשנותה כנדרש...

קבלת עמדה בלתי מבוססת על אדני החוק והתקינה הינה מדרון חלקלק שאת סופו מי ישרונו..... אשר גורמת להעמקת חוסר האמון של הציבור במערכת השלטון בכלל וברשות המסים בפרט [הקיים לצערנו ממילא].

אנו קוראים לרשות המסים לשקול מחדש עמדתה, הגם שיתכן כי כלכלית וציבורית היא ראויה ונכונה, ולפנות ככל שתמצא לנכון לאפיקי חקיקה ותקינה המוסדרים בחוק ולא להשתמש בכח השררה המצוי בידה ואשר הופקד אצלה למטרת גביית מס אמת על פי ובהתאם להוראות הדין והחוק, כדי לעקוף סדרי שלטון ולחוקק בדרך עקיפה חקיקות מס מסוג זה. ויפה שעה אחת קודם.

‹ חזרה