מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות

קטגוריות

משמעות הגשת הצהרת הון באופן מקוון

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  03.09.2024

משמעות הגשת הצהרת הון באופן מקוון    

רמי אריה ,  עו"ד רו"ח

 

הודעת רשות המיסים מיום 25.8.2024 כי בתחילת שנת 2025 צפויה להיפתח מערכת להגשת הצהרת הון באופן מקוון באמצעות הקלדת הנתונים של הצהרת ההון באתר רשות המיסים, מביאה אותנו לעידן חדש של בדיקה ממוחשבת של הצהרות ההון שיוגשו, על פי הנתונים שייכללו בה לגבי הנכסים וההתחייבויות של כל נישום, בהשוואה לכלל הנתונים הקיימים במערכות המיחשוב של רשות המיסים והמערכות הממשלתיות ואחרות לגבי אותו נישום.

בעוד שעד היום לא הייתה ברשות המיסים מערכת מקוונת שקלטה ובדקה את הצהרות ההון שהגישו נישומים והבדיקות של הצהרות ההון נעשו על ידי מפקח המס באופן ידני, הרי כעת הקלדת הנתונים תביא לפיתוח אלגוריתמים חדשים שיסייעו לרשות המיסים באיתור נישומים החשודים כמעלימי מס ולהכניסם לבדיקה וחקירה.

כך כבר במסגרת ההודעה על פתיחת המערכת המקוונת להצהרות הון, נמסר כי כעת הדיווח יכלול גם חובת מתן מידע באופן פרטני לגבי נכסים דיגיטליים ולגבי נכסי נדל"ן בחו"ל.

ההודעה אף מציינת כי לא יידרש לדווח על נתונים הקיימים ממילא בידי רשות המיסים, כגון: תוצרת ודגם של רכב – שהרי ממילא רשות המיסים יכולה לשאוב את הנתונים האלו לפי מספר הרכב ממשרד הרישוי, כתובת הבנק – נתון שהרשות תקבל מהמערכת הבנקאית, תאריך יסוד העסק וכתובת העסק – נתונים שניתן לשלוף אותם ממערכת מע"מ. יש להניח כי רשות המיסים תשלוף באותה מידה פרטים נוספים על נכסי נדל"ן שיש לכל נישום מלשכת רישום המקרקעין, נתונים על נסיעות לחו"ל ממערכת ביקורת הגבולות ונתונים נוספים לרבות ממדינות זרות שיש איתם הסכמי חילופי מידע.

כפי שהיה גם בעבר אבל באופן ידני, אך כעת באופן ממוחשב תוכל רשות המיסים לשלוף גם פרטים על נכסים של קרובי המשפחה של הנישומים שאותם ניתן לאתר ממערכת המידע של משרד הפנים, כגון: כלי רכב, נדל"ן ודירות, חשבונות בנק ועוד, כדי לאתר הברחת נכסים מהנישומים לקרובי משפחתם.

אומנם, עדיין לא תהיה חובה להגיש את הצהרת רק באופן מקוון, אלא ניתן יהיה להגישה גם בטופס הצהרת ההון החדש (1219), אך היות והוא יותאם לשידור במערכת המקוונת, הרי גם אם הצהרת ההון תוגש באופן ידני, הרי ההקלדה סביר שתעשה על ידי אנשי רשות המיסים, ויכולת האיתור, הבדיקה והשוואת הנתונים של כל הצהרות ההון יהיו מעתה במערכת ממוחשבת.

ממש כמו פקיד שומה אוטומטי ( AI ) המערכת תוכל מן הסתם לערוך השוואות הון בין שנתי הצהרות הון כדי לאתר גידול הון לא מוסבר עקב גידול בנכסים של הנישום, היכול להעיד על הכנסות שלא דווח בדוחות השנתיים למס הכנסה או בכלל. מה שגם מדגיש מעתה עוד יותר את החשיבות לדווח בדוחות השנתיים למס הכנסה גם על הכנסות פטורות שיש לנישום, אפילו ממתנות, או ממימוש נכסים פרטיים. 

אכן, מדובר בעידן חדש של טיפול בהצהרות הון באמצעות מערכות אלגוריתמים מתוחכמות לאיתור מורכבויות לא מוסברות בהצהרות ההון שיוגשו ולטיפול בהם על ידי רשות המיסים. אי הדיווח הנכון יכול להביא לסנקציות קשות במישור הפלילי ובמישור האזרחי. חלק מהם ייתכן ויהיה ניתן לפתור במסגרת הליך גילוי מרצון שאמור להתחיל בקרוב.

‹ חזרה