מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות

קטגוריות

מיסוי חלוקת חיסכון פנסיוני בהיפרדות בני זוג

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  13.08.2024

 מיסוי חלוקת חיסכון פנסיוני בהיפרדות בני זוג   

 רמי אריה, עו"ד רו"ח   

 

ככלל, החיסכון הפנסיוני שצוברים בני זוג במהלך הנישואין מהווה חלק מהרכוש המשותף של בני הזוג. כמו שאר הרכוש של בני הזוג, גם החיסכון הפנסיוני ניתן לחלוקה אגב היפרדותם. בשנת 2014 הוסדרה חלוקת החיסכון הפנסיוני בחוק, ובהשלמת חקיקה בפקודת מס הכנסה הוסדר גם אופן המיסוי שיחול עקב חלוקת החיסכון הפנסיוני בין בני הזוג.

החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, התעש"ד-2014, קבע מנגנונים לחלוקה של החיסכון הפנסיוני לפי מקורו: חיסכון לפי הסדר פנסיה תקציבית, קרן פנסיה ותיקה ובקופת ביטוח ישנה, או חיסכון פנסיוני באמצעות צבירת כספים בקופות גמל ובקרנות פנסיה שאינן ותיקות.

ביום 13.6.2024 פרסמה רשות המיסים הוראות ביחס למיסוי העברת כספים בהתאם לחוק חלוקת חיסכון פנסיוני, בהתייחס לסוג השני של צבירת כספים בקופות גמל ובקרנות פנסיה שאינן ותיקות, בהוראות אלו נקבע כי:

  1.  כל פעולה לחלוקת כספי החיסכון הפנסיוני בין בני הזוג מהווה אירוע מס. 
  2.  שיעור המס על הסכום שהועבר לבן הזוג המעביר, שרואים אותו כמי שמשך את מחצית החיסכון, יהיה שיעור המס שנקבע במדרגה השלישית למדרגות המס, העומד בשנת 2024 על 20% , ללא זכאות לפטור, הנחה, ניכוי, זיכוי או לקיזוז כלשהן, למעט הפטור ממס בסעיף 9(17א) לפקודת מס הכנסה הנקבע לפי תקרה. 
  3.  הקופה המחזיקה את החלק המועבר בחיסכון הפנסיוני תנכה מס במקור בעת ההעברה. 
  4.  סעיף 9(17א) לפקודה קובע כי יחול פטור ממס על הסכומים שהועברו לחשבון בן הזוג לשעבר עד גובה התקרה אשר נקבעת לפי סכום השווי למכפלת תקרת הקצבה המזכה במכפיל המרה להון – בשנת 2024 עומדת התקרה על סך של 1,697,400 ₪. 
  5.  ככל שהסכום הצבור עולה על סכום התקרה, אזי תקרת הפטור ממס תקטן ותחול רק על הסכום המועבר, בניכוי ההפרש בין היתרה בצבורה ובין התקרה ולא פחות מאפס.  
  6.  הזכאות לפטור תיקבע לפי סך כל היתרות המועברות לבן הזוג הפרוד בכל מכשירי החיסכון הפנסיוני שיש לבן הזוג המעביר. 
  7.  קופת החיסכון הפנסיוני רשאית להעביר את כספי החיסכון לבן הזוג לשעבר בפטור מניכוי מס במקור ללא צורך באישור פקיד השומה, ככל שהיא וידאה כי סכומי ההפקדות בכל מכשירי החיסכון הפנסיוני של המעביר, אינם עולים על סכום התקרה הפטורה ממס. 
  8.  בכל מקרה אחר שבו נדרשת הקלת מס לעומת שיעור המס המירבי של 20%, יידרש אישור פקיד השומה לגבי שיעור המס שינוכה במקור מהסכום המועבר. 


חקיקת החוק לחלוקת החיסכון הפנסיוני והסדרת אופן המיסוי על החלוקה, בהחלט מקלים על היפרדות בני זוג שהיא דרך כלל אינה קלה גם כך ודורשת  התחשבנויות על חלוקה של נכסים והתחייבויות, ולעיתים גם עריכת שווי העסקים של כל אחד מבני הזוג ועוד.

 

‹ חזרה