מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות

מדורים מקצועיים

פיצויי מס רכוש ונזקי מלחמה

פיצויי מלחמה לעמותות, חל"צ ומלכ"רים אחרים

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  21.11.2023

פיצויי מלחמה לעמותות, חל"צ ומלכ"רים אחרים


רמי אריה, עו"ד רו"ח


מוסדות ציבור כמו עמותות, חברות לתועלת הציבור ומלכ"רים אחרים זכאים גם הם לפיצויים בגין הנזקים שנגרמו להם עקב מלחמת חרבות ברזל, לפי סוג הנזק שנגרם להם, מיקום אזור פעילותם ולפי הוראות ותחשיבים שנקבעו בחוק ותקנות מס רכוש וקרן הפיצויים, בתקנות הוראת השעה לאזור מיוחד ובחוק לסיוע כלכלי עקב המלחמה.

הפיצויים למוסדות הציבור נועדו לפצות אותם על ירידת ההכנסות שלהם ממכירת מוצרים או מתן שירותים לציבור בתקופת המלחמה.

חוק מס רכוש וקרן הפיצויים כמו גם התקנות הרגילות שהותקנו לפי החוק, אינם מזהים ניזוק לפי צורת ההתאגדות שלו. אלא, הם מזהים את הניזוקים לפי תחומי הפעילות שלהם, כגון: בתי מלון, תעשייה, אולמי שמחות, בתי אוכל ומסחר ושירותים.

על פניו החוק והתקנות אינם נותנים פיצויים עקיפים בגין פעילות מוסד ציבור, אלא אם הפעילות הזו כרוכה במתן שירותים לציבור כחלק מפעילות המוסד הציבורי, או אז אפשר לטעון כי מתן השירותים הינו חלק מפעילות מסחר ושירותים המקנה זכות לפיצויים בגין נזקים עקיפים.

העובדה שבתקנות הוראת השעה שהותקנו לתקופה המלחמה כמו גם בחוק לסיוע כלכלי עקב המלחמה וכמו גם בתקנות הוראות שעה שהותקנו בעבר, נקבעו הסדרי פיצויים מיוחדים למוסדות ציבור מחזקת את הטענה כי הם זכאים לפיצויים עקיפים גם לפי חוק מס רכוש וקרן הפיצויים והתקנות הרגילות, הרלבנטיים לגבי נזקים עקיפים עקב פגיעות ישירות או עקב מיקום המוסד הציבורי ביישוב ספר.

כמו לשאר הניזוקים במדינה, גם לגבי מוסדות הציבור, הפיצויים יינתנו בהתאם לאופי הנזק שנגרם להם ולהגדרת היישוב שבו הם נמצאים לפי מיקומו, כדלהלן:

  1. מוסדות ציבור שנפגעו בפגיעות ישירות של טילים, רסיסים או פעולות איבה – זכאים לפיצוי מלא בגין כל הנזק שנגרם למבנים, ציוד, מלאי, כלי רכב ונכסים אחרים שלהם. לפי תחשיבי שומות שמאים, או תחשיבים כלכליים, לרבות נזקים עקיפים שייגרמו לאחר מועד הפגיעה להכנסות עד החזרת המצב לקדמותו.

  2. מוסדות ציבור הממוקמים ביישובי או אזורי ספר שלא נפגעו בפגיעה ישירה – זכאים לפיצויים עקיפים באופן מלא בגין כל אובדן ההכנסה שנגרם להם עקב המלחמה.

  3. מוסדות ציבור הממוקמים באזור המיוחד – יהיו זכאים לפיצויים רק אם הם עונים להגדרת "מוסד ציבורי זכאי" בחוק לסיוע כלכלי בגין מלחמת חרבות ברזל, המחייבת עמידה בשלושה תנאים הבאים:

    1. המוסד עונה להגדרת "מוסד ציבורי" כהגדרתו בפקודת מס הכנסה.

    2. לפחות 25% מהכנסות המוסד לא היו מתרומות או מתמיכות.

    3. לפחות 25% מהכנסות המוסד שאינם מתמיכות או מתרומות, היו ממכירת שירותים או מוצרים באופן שוטף וברוב חודשי השנה.

     

    מוסד ציבורי זכאי יוכל לבחור בפיצויים לפי מסלול שכר עבודה או לפי מסלול מחזורים, כמו כל הניזוקים הממוקמים באזור המיוחד כהגדרתו בתקנות הוראת השעה לתקופת המלחמה, ובהתחשב בתצורת הפעילות של מוסד ציבורי שהכנסותיו נובעות גם מתמיכות ותרומות וגם ממכירת מוצרים או שירותים אגב פעילותו. במסלול שכר עבודה – תחשיב הפיצויים ייעשה לפי יחס ההכנסות שאינם מתמיכות ותרומות לכלל הכנסותיו בשנת 2022, כפול שווי הנזק בסך של 520 ₪ לעובד ליום עבודה. כלומר, שכר העבודה שיילקח בתחשיב הפיצויים יהיה חלקי לפי יחס מתן השירותים שנותן המוסד הציבורי לכלל הכנסותיו.

    במסלול מחזורים – תחשיב הפיצויים ייעשה לפי הפרש ירידת ההכנסה החודשית הממוצעת של המוסד בשנת 2022 לעומת הכנסת המוסד בתקופת הזכאות, מוכפל במשלים ההוצאה הנחסכת. לעניין חישוב סכום הוצאות השכר הנחסכות, יובא בחשבון ההפרש בין השכר הממוצע בשנת 2022 לבין השכר ששולם בתקופת הזכאות, כפול 1.25 כדי להביא לסכום עלות המעביד הנחסכת. שיעור ההוצאה הנחסכת ייקבע לפי ההוצאות הקשורות למכירות המוצרים או השירותים על ידי המוסד בשנת 2022 לחלק בסך כל הכנסת המוסד בשנת 2022. עד תקרה בסך של 2.5 מיליון ₪ לתקופת זכאות.

    נציין, כי לא ברור לנו מדוע המקדם לעלות המעסיק באזור המיוחד נקבע לפי 1.25 ולא לפי מקדם גבוה יותר הכולל גם מס שכר שהמוסד משלם עבור עובדיו.

  4. מוסדות הציבור הממוקמים בשאר המדינה - יהיו זכאים לפיצויים עקב המלחמה ככל שהם יעמדו בתנאים להיחשב כמוסד ציבורי זכאי כמפורט לעיל.
    תחשיב מרכיב ההשתתפות בשכר עבודה של המוסד ייעשה לפי יחס הכנסות המוסד שאינם מתרומות ותמיכות בשנת 2022 להכנסות הכוללות בשנת 2022, כפול שכר העבודה ששולם לעובדים בתקופת הזכאות, כפול מקדם לעלות המעסיק הכולל מס שכר בשיעור של 1.325, הכול כפול 75%.

    תחשיב מרכיב ההשתתפות בהוצאות קבועות ייעשה לפי ממוצע ההוצאות הקשורות למכירת המוצרים או השירותים המסופקים באופן שוטף ברוב חודשי השנה בשנת 2022, כפול במקדם ההוצאות הקבועות.

כמו תחשיבי הפיצויים המגיעים לבעלי עסקים עקב נזקי המלחמה שנגרמו להם, ולמרות הרצון הכן של המחוקק לפשט ולייצר נוסחאות אשר קלות יחסית ליישום, הרי גם לגבי פיצויים למוסדות ציבור, כמו גם פיצויים לניזוקים עסקיים, מדובר בתחשיבים שאינם פשוטים ליישום כפי שנראה ממבט ראשון.

‹ חזרה