מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות

מדורים מקצועיים

פיצויי מס רכוש ונזקי מלחמה

14 המלצות לשמירת העסק בעת מלחמה

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  12.11.2023

14 המלצות לשמירת העסק בעת מלחמה


רמי אריה, עו"ד רו"ח


במרבית העסקים קיימת ירידה משמעותי בפעילות וההכנסות בתקופה זו, אולם, קיימים מספר דרכי פעולה לצמצום הנזק וההפסדים שכדאי לנקוט בהם. ראו כאן 14 המלצות לייצוב הפעילות העסקית ותזרים המזומנים של העסק בתקופת המלחמה.
ובינתיים, הפיצוי מהמדינה מתמהמה. אז איך שורדים את התקופה הזאת, ומה עסק קטן יכול לעשות כדי לשמור על המשכיות עסקית בזמן מלחמה, כמה המלצות בנושא:

  1. בעלי עסקים ביישובים ספר וביישובים שפונו עקב המלחמה ונמצאים כעת במלונות או ביישובים אחרים זכאים לפיצוי מלא על כל הנזקים שנגרמו להם עקב המלחמה. כדאי שיגישו בהקדם בקשה למקדמות למס רכוש וקרן הפיצויים כדי לשמור על תזרים מזומנים חיובי לתשלום ההוצאות הקבועות של העסק.

  2. בעסקים שיש בהם מלאי חומרי גלם או מוצרים מומלץ להגיע להסדרים עם בעלי עסקים דומים או אם הספקים ביישובים שלא פונו להחזר או למכירת המלאי או לפחות לאחסון המלאי.

  3. מוצע לבעלי העסקים להמשיך ולהפעיל את העסק מרחוק ככל הניתן. עסקים יצרניים יכולים להעביר את הציוד למיקום אחר ולפעול מהמיקום החדש.

  4. כדאי לשמר את העובדים של העסק, על ידי תשלום מלא של השכר, במיוחד לעובדים שרוצים לשמור עליהם שיישארו בעסק בעתיד. ביישובי ספר המעסיק יקבל פיצוי מלא בגין עלות העובד, ביישובים אחרים המעסיק יקבל 75% מהעלות העובד.

  5. כדאי להוציא לחל"ת עובדים שאין חשש שלא יחזרו לעסק בתום המלחמה, או כאלו שניתן יהיה למצוא להם עובדים חלופיים אם הם לא יחזרו לעבודה בתום המלחמה. לפי ההקלות בעת במלחמה, הם יקבלו דמי אבטלה מהיום הראשון של החל"ת.

  6. עבור בעל עסק ועובדים שזומנו למילואים, כדאי להגיש בהקדם בקשה למוסד לביטוח לאומי להחזר תגמולי המילואים ששולמו על ידי המעסיק לעובדיו הנמצאים במילואים ולבעל העסק עצמו. לפי ההקלות בתקופה המלחמה אין צורך להמתין עם הגשת הבקשה עד סיום המילואים.

  7. עוד מומלץ להגיע להסדרים לדחיית תשלומים לספקים ולנותני שירותים עד תום המלחמה, מעבר ל- 30 ימים שנקבעו בחוק הארכת מועדים עקב המלחמה.

  8. כדאי לנצל את ההקלות השונות שבנקים הציעו ללקוחותיהם ובמיוחד לבעלי עסקים שבהם.

  9. לעסקים הכבולים בחוזי שכירות או חוזים אחרים עם ספקים, כדאי לבחון איך להשתחרר מהחוזה או לפחות לצמצם את התנאים לחובתם בחוזה בטענת סיכול חוזה. וודאי נכון לגבי עסקים שפונו, ולעסקים אחרים הסגורים בשל הנחיות פיקוד העורף כמו היעדר מרחב מוגן, וגם לכאלו אשר לא יכולים להשתמש במוצרים או בשירות לפי החוזה.

  10. דרך המלך היא לנסות להגיע להסכמות עם הספקים בנוגע להשתחררות מחוזים או התאמתם למצב הנוכחי של העסק עקב המלחמה, במיוחד כשחשוב לעסק לשמר על הצד השני לחוזה, כגון: חוזי שכירות, אספקת סחורה, מכרזים וכדומה.

  11. אפשר עוד להקל על תזרים המזומנים בעסק תוך היעזרות בחוק הארכת מועדים לפיו ניתן לדחות תשלומים לספקים ולנותני שירותים לרבות לרשות המיסים למשך 30 ימים.

  12. כעת כשאושר החוק לסיוע כלכלי עקב המלחמה, כדאי כבר להקדים ולהכין את תחשיב סכום תביעת הפיצויים, כך שיהיה אפשר להגיש את התביעה מיד כאשר תיפתח האפשרות לכך באתר רשות המיסים. במיוחד לבעלי עסקים ביישובי ספר כדאי להכין את התחשיבים של הנזק, מסמכים רלוונטיים ועוד. הגשה מהירה של התביעה תסייע בקבלת הכספים בהקדם או לפחות את המקדמות בגין התביעה.

  13. כדאי לבחון קבלת הלוואה מקרן ההלוואות בערבות המדינה, שיכולה להעמיד סיוע כלכלי לטובת בעלי עסקים שנפגעו עקב הלחימה.

  14. בעקבות המלחמה, רשות המסים דחתה תשלומים ודיווחים הנדרשים על פי חוק הארכת מועדים. אך ניתן לבקש אורכות פרטניות במקרה הצורך. מומלץ לבצע פנייה יזומה למע"מ ולפקיד השומה כדי לקבל אורכות פרטניות להגשת דוחות שנתיים, הגשת הצהרות הון וקיום דיוני שומה מעבר לאורכות הרגילות שקיבלו כלל בעלי העסקים במדינה. הרשות בהחלט מתחשבת בבקשות אלו, במיוחד לגבי בעלי עסקים ביישובים שנפגעו או התפנו, או הם או עובדיהם נמצאים במילואים.


מאמר זה פורסם ע"י אלה לוי וינרב, בעיתון גלובס מיום 8.11.2023 – ראו כאן.

‹ חזרה