מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות

מדורים מקצועיים

פיצויי מס רכוש ונזקי מלחמה

זיכוי מס בגין תרומות – במזומן ובשווה מזומן

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  25.10.2023

זיכוי במס בגין תרומות בכסף או בשווה כסף

רמי אריה עו"ד רו"ח

מתן תרומות מאפשר זיכוי במס הכנסה בשיעור של 35% מסכום התרומה, בכך משתתפת המדינה בסכום התרומה והתורם משלם בפועל רק 65% מהסכום.

התרומה יכולה להיות בכסף או בשווה כסף - כגון בסכומי מוצרים, עבודה, נסיעות, אחזקת רכב ודלק ועלויות נוספות ובתנאי שהתרומות נעשו באמצעות עמותות או חברות לתועלת הציבור מוכרות לכך על ידי רשות המיסים.

לצורך הרחבת מעגל ההכרה למס בתרומות לסיוע במאמצי המלחמה, ניתנו הקלות על ידי רשמת העמותות ועל ידי רשות המיסים, כך שכל תרומה לעמותות ולחברות לתועלת הציבור המוכרות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה יאפשרו זיכוי מס לתורם אשר יקוזז מחבות המס אשר הוא חייב בה באותה שנת מס וכך ייהנו גם התורמים ובעיקר הנתמכים מאותן תרומות החשובות כל כך בימים קשים אלו.

שימו לב כי תרומה למוסד ציבור עמותה או חברה לתועלת הציבור תוכר רק אם ניתן לה אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. על הקבלה בגין התרומה חייב להיות רשום כי המוסד מוכר לעניין סעיף 46 לפקודה.

הטוב והנכון ביותר יהיה לבדוק את אישור המוסד לעניין תרומות באתר רשות המיסים.

סכום התרומות המינימלי המאפשר זיכוי מס בגין תרומות הינו בסך העולה על 200 ₪ לשנה, למוסד ציבורי אחד או בסכום כולל של תרומות למספר מוסדות נפרדים.

הזיכוי ממס הינו בשיעור של 35% מהתרומה.

הזיכוי ניתן הן לעצמאים והן לשכירים, עד שיעור של 30% מהכנסתם החייבת הכוללת מכל מקורות ההכנסה שלהם, ולא יותר מהתקרה שנקבעה בתקנות בסך של 10,019,808 ₪ (נכון לשנת המס 2023).

שכירים יכולים לקבל אישור מידי מפקיד השומה למעסיק - כדי שייתן את הזיכוי בתלוש השכר הפנייה והאישור ייעשו באמצעות האינטרנט, או בדרך של הגשת דרישה להחזר מס לשנת המס בדוח להחזר מס שיוגש לשנת 2023.

עצמאיים יקבלו את הזיכוי בדרך של הקטנת מקדמות המס השוטפות או במסגרת הדוח השנתי שלהם לשנת 2023.  

כך לדוגמה אדם שיש לו הכנסות כוללות (משכ"ע, כעצמאי, שכ"ד, דיבידנד וכד') בסך של 240,000 ₪ והוא חייב במס משוקלל בגין הכנסות אלו בסך של 100,000 ₪, והוא תרם במשך השנה סך של 30,000 ₪, יהיה זכאי לזיכוי במס של 35% מהתרומה = 10,500 ₪.
הזיכוי בסך של 10,500 ₪ יופחת מחבות המס שלו בסך של 100,000 ₪, כך שהוא ישלם מס הכנסה בסך של 89,500 ₪.

כך יוצא כי סכום התרומות נטו שהוא תרם הוא בסך של 19,500 ₪ = 10,500 – 30,000 ₪ בלבד.

בהוראות מיוחדות שהוצאו על ידי רשמת העמותות וההקדשים ועל ידי רשות המיסים ניתנה הקלה משמעותית למוסדות ציבור, בכך שהם יכולים לקבל תרומות לסיוע במאמצי המלחמה אף אם לפי התקנון של אותם מוסדות ציבור מטרה זו אינה כלולה במטרות העמותה.

התרומה יכולה להיות בכסף או בשווה כסף - כגון בסכומי מוצרים, עבודה, נסיעות, הוצאות אחזקת רכב ודלק ועלויות נוספות ובתנאי שהתרומות נעשו באמצעות עמותות או חברות לתועלת הציבור מוכרות לכך על ידי רשות המיסים. 

לפיכך, אנו ממליצים לתת את התרומות, גם בימים קשים אלו, באמצעות מוסדות ציבור המאושרים לעניין סעיף 46 לפקודה, הן בשל זיכוי המס כאמור והן ובעיקר בגלל שמדובר במוסדות ציבור המנהלים הנהלת חשבונות לתקבולים ולתשלומים שלהם והם מגישים דוחות כספיים ומפוקחים על ידי רשם העמותות ורשות המיסים ומאושרים על ידם.


‹ חזרה