אבסורד בהגדרת "עוסק זעיר"
משה כדר, עו"ד רו"ח
עוד לא יבשה הדיו על פרסומו בקול תרועה רמה של חוק ההסדרים לשנים 2023-2024, אשר בדיוניו טרם הבשלתו לחוק מחייב נסובו סביב שולחנות הדיונים רבים וטובים, יוצאי היחידות הקרביות של כלל הלשכות המקצועיות ורשויות המס, והנה מתגנבת לה ההבנה שמא מעוזות המס נפרצו בחסות המחוקק. האמנם?
"יצור מס חדש" בדמות עוסק זעיר
במסגרת סעיפים 34- 37 לחוק ההסדרים שפורסם[1], נולדה הגדרה חדשה, יציר כפיים של המחוקק- ה"עוסק הזעיר".
לשון ההגדרה קובעת, כי העוסק הזעיר הינו:
"
בעל עסק זעיר" - יחיד, תושב ישראל, המפיק הכנסה מעסק או ממשלח יד ומתקיימים לגביו כל אלה:
(1)
מחזור העסקאות הכולל הנובע ממשלח ידו ומכל עסקיו בשנת המס אינו עולה על הסכום הקבוע בהגדרה
"
עוסק פטור" שבסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף;
(2)
פקיד השומה רשם אותו לפי סעיף 87ג
;
"מחזור עסקאות" - מחזור עסקאות של עוסק, כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף
.
המחוקק מבקש, כעולה מן הרשום בהגדרה החדשה לעיל, להקטין בבירוקרטיה מיותרת לכאורה, בקבעו כי כל מאן דהוא בעל עסק או משלח יד שמחזור עסקאותיו לצרכי מע"מ אינו עולה על התקרה הקבועה בחוק מע"מ לעניין עוסק פטור [מונח המוגדר בחוק מע"מ ואשר אגב חקיקת היצור מס החדש בדמות "עוסק זעיר" יעמוד על תקרה בסך 120,000 ₪ בקרוב], למעשה יוכל לדרוש ניכוי הוצאות מפקיד השומה בשיעור של 30% ממחזור עסקאותיו, ללא כל סימוכין.
הוראת החוק החדשה קובעת כמובן מגבלות וסייגים נוספים, שאינן ממין ענייננו כאן, אך אין ספק שהמטרה לכאורה הינה מוצדקת ואף ראויה, בדמות הקטנת החיכוך המיותר בין ציבור הנישומים, ודאי אלה בעלי מחזור שנתי נמוך כ- 120,000 שח, לבין פקידי המס והתמנון הביורוקרטי הישראלי.
עד כאן הכל טוב!
אלא מאי?
שבלהט העשייה, מפנה המחוקק בדבר חקיקתו החדשה להגדרת המונח מחזור עסקאות, לחוק מס ערך מוסף.
להלן הגדרת מחזור עסקאות אליו מפנה המחוקק בחוק מע"מ:
"
מחזור עסקאות של עוסק" – סך כל המחיר, כמשמעותו בסעיף 7, של העסקאות בשנת המס שחלפה...; לענין זה, "עסקאות" – למעט מכירת ציוד
;
קריאה זהירה, ולא בהכרח מדוקדקת, מבהירה לכל בר דעת כי המחוקק כיוון להגדרת מחזור בחוק מע"מ, כזה שאינו עולה, כזכור לעיל, על תקרה שבקרוב תעמוד על 120,000 ₪.
אז איך יסביר זאת המחוקק, וכיצד יתנגד פקיד השומה לבקשת רישום של אלה ודומיהם, כגון :
1.
עסקאות דרופשינג וחנויות וירטואליות באינטרנט
2.
יחידים או תאגידים שעוסקים כל כולן רק בהשכרת דירות מגורים.
[ויש עוד....אך נסתפק בנ"ל לעת זו]
ומה הדרש, יבקש השואל לשאול?
באופן מדהים, מחזור הפעילות של שתי הדוגמאות הנ"ל, גם אם ירקיע שחקים ומליוני ₪ רבים, אינו "נספר" כלל ועיקר לצרכי מע"מ!
בעסקת דרופשיפינג – אין כלל "עסקה" לצרכי מע"מ[2];
בעסקת השכרת דירות מגורים- אין חובת רישום במע"מ[3] וכפועל יוצא אין מחזור במע"מ.
כך יוצא, לכאורה, כי בעל חנות/עסק וירטואלי בעסקאות דרופשיפינג [קניה ומכירה של מוצרים בחו"ל אל חו"ל - דרך האינטנרט] אשר מציג מחזור שאינו מבייש חנות עסקית בינונית ישראלית, של מספר מליוני שח בשנה, רשאי ויכול, לפחות עפ"י הגדרת החוק החדש- לעמוד על זכותו להירשם כ"עוסק זעיר" .
כך רשאי, לכאורה, בעלים של 10 דירות מגורים ויותר- בין שהוא יחיד ובין שהוא חבר בני אדם [בשים לב לעמדת רשות המסים, כפי שפורסמה בטיוטת חוזר אגב פסיקת העליון בהלכת שרגא בירן לפיה לשיטת רשות המסים, וכפי שהיא פועלת נכון להיום בפועל, די באחזקה של 10 יח"ד כדי להגדירך כבעל "עסק"[4]], לעמוד על זכותו להירשם כעוסק זעיר לצרכי מס הכנסה.
המשמעות היא כי כל מי שאין לו, מכח הדין, מחזור במע"מ, אף אם מחזור עסקאותיו ירקיע שחקים- עשוי ליהנות מתואר חדש שהעמיד לו המחוקק והגיש לו על מגש של כסף [תרתי משמע]- עוסק זעיר!
המשמעות הפרקטית יכולה להיות בביטול מקדמות מס הכנסה ובאי חובת הגשת דוח שנתי מכח הגדרת עוסק זעיר....
אגב, פתרון פשוט למחוקק להפגת צהלות הלקונה שלעיל, הינו בפשטות מחיקת הגדרת מחזור העסקאות...
ולך תבין את אלה שכועסים כל היום על רשות המסים......
|