מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

קטגוריות

פיצויים לניזוקים עקב מבצע "עלות השחר"

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  08.08.2022

פיצויים לניזוקים עקב מבצע "עלות השחר"

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

ניזוקים עקב פעולות המלחמה ואיבה זכאים לפיצוי מהמדינה, במלוא הנזק הישיר שנגרם להם, לרבות נזק מתמשך עתידי ככל שיש כזה. בנוסף, באזורים המוגדרים כקווי עימות או יישובי ספר, זכאים חברות ועסקים לפיצוי בגין נזקים כלכליים ואובדן רווחים עקב סגירת העסק,  למרות שהם לא נפגעו באופן ישיר.

ביום 1.1.2022 פרסמה רשות המסים מדריך אשר נועד לסייע לאזרחים במקרים בהם רכושם נפגע בפעולות מלחמה או איבה. המדריך כולל הסברים מי זכאי לפיצויים וכיצד יש לפעול על מנת למצות את הזכויות. עם זאת נציין כי מניסיוננו, רצוי מאד להסתייע באנשי מקצוע לצורך עמידה על הזכויות המלאות של הניזוקים לפי החוק והתקנות.

בעת פגיעה ישירה מטילים בעקבות מלחמה:

בסמוך לאחר הפגיעה בבית, רכב, עסק או בכל נכס אחר לרבות קלקול של מלאי בעסק, מגיעים אנשי קרן הפיצויים (מס רכוש) ברשות המסים, לאזור אשר נפגע, יחד עם שמאים ומהנדסים. הצוותים עוברים בין הדירות, העסקים או המשרדים שנפגעו כדי לעשות הערכת שווי של הנזקים שנגרמו.

עד הגעת הצוותים ממס רכוש כאמור, אין לפנות ציוד, מלאי, פסולת או כל חפץ זר שנמצא בבית המגורים או בעסק שנפגעו, ללא תיאום מוקדם עם שמאי מטעם קרן הפיצויים. כמו כן, אין לתקן ללא אישור שמאי. כדאי לצלם את הנזק שנדרם מיידית לאחר הפגיעה. 

בעת פגיעה בעקבות פעילות איבה או פיגוע, בין היתר, נזק מזריקת אבנים, ירי מנשק קל, בקבוק תבערה, ככל שאנשי קרן הפיצויים לא הגיעו לשטח, על הנפגעים להגיע לאחד ממשרדי מיסוי מקרקעין ומס הכנסה, עם אישור משטרה המאשר כי הנזק שנגרם לרכוש הוא עקב פעולות איבה או פיגוע.

המדריך מתייחס לסוגי הנזקים  הישירים הבאים:

     1.       בנזקי מבנה,  עובדי קרן הפיצויים יחד עם אנשי מקצוע, יבקרו במקום ויערכו שמאות, חישוב הערך או השווי של המבנה. השמאות תסייע לקביעת הפיצויים הכספיים, כדי לשקם ולתקן את הנזק בעזרת בעלי מקצוע, על פי בחירתכם.

הנפגעים יכולים לבחור בין שיקום באופן עצמאי, לבין שיקום באמצעות חברות משקמות הפועלות מטעם קרן הפיצויים.

     2.       בנזקים לחפצי בית בדירות מגורים, הפיצויים משולמים בהתאם לתקנות, לפי מחירון של סוגי "חפצי בית" וגודל המשפחה עד לתקרות. בכל מקרה, אין זכאות לפיצויים עבור כסף מזומן, צ'קים, תכשיטים, עתיקות וחפצי אומנות שנפגעו באירוע.

     3.       בנזקים לכלי רכב, בעלי כלי הרכב יפנו לעובדי קרן הפיצויים במקום, כדי שיעריכו את הנזק. יופנו מידית לתיקון הנזק, בכל מוסך שיבחרו, בתנאי שהשמאי מטעם קרן הפיצויים יאשר את התיקון לפני ביצועו.

     4.       בנזקים לציוד בעסק, הפיצויים הם ע"פ חוק, בהתאם לשווי השוק של הציוד לפני הפגיעה. בעל העסק יצטרך להוכיח כי התכולה אשר נפגעה שייכת לו.

     5.       בנזקים למלאי בעסק, הפיצויים יהיו בהתאם לשווי עלות המלאי אשר נפגע (ללא מע"מ), לאחר הוכחת שייכות המלאי לעסק.

נא שימו לב, כי האמור לעיל מתייחס לנזקים ישירים מטילים, ולא לנזקים עקיפים שנגרמו לחברות ועסקים אשר פעולתם הופסקה או נפגעה עקב המלחמה. אשר יכולים לקבל פיצוי לפי תקנות מס רכוש ככל שהם נמצאים בישוב ספר, או לפי תקנות הוראת שעה לתקופת המבצע אשר בדרך כלל יהיו עדיפות על התקנות הרגילות, אשר יתפרסמו מאוחר יותר לאחר שיאושרו על ידי ועדת הכספים של הכנסת לתקופת המבצע.

הודעה על נזק   - יש להגיש בתוך 14 ימים מיום קרות הנזק. 

תביעה לפיצויים - יש להגיש בתוך שלושה חודשים מיום קרות הנזק

כאשר מדובר בנזקים משמעותיים, מוצע לקבל ייעוץ וייצוג אל מול אנשי מס רכוש וקרן הפיצויים, כדי לעמוד על כל הזכויות המגיעות לניזוק.

למשרדנו ניסיון רב בהגשת תביעות לפיצוי בגין נזקי מלחמה, איבה וקורונה מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ואח"כ בעוטף עזה, וכן בניהול הליכים משפטיים בפני ועדות הערר. אנו עומדים לרשותכם לכל שאלה או הבהרה בהקשר לתביעות ונזקים שנגרמו לבעלי העסקים עקב המצב הביטחוני, על מנת למצות את סכומי הפיצויים המרביים אותם ניתן לקבל לפי החוק והתקנות.

 

 

 

 

 

 

‹ חזרה