מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

קטגוריות

הקניית נכס לנאמנות, הסכם אי תחרות, חלוקת עזבון

משרד עו"ד דורון, טיקוצקי, נס, קנטור, גוטמן, עמית גרוס ושות'  |  18.07.2022

חידושים ועדכונים במיסוי

הקניית נכס מקרקעין לנאמנות היא אירוע מס,

תמורה בגין הסכם אי-תחרות של בעל מניות,

חלוקת עיזבון על ידי יורשים

משרד עו"ד דורון, טיקוצקי, נס, קנטור, גוטמן, עמית גרוס ושות'   

 

1.    מוסד הנאמנות חי ובועט גם לאחר קביעת בית משפט העליון שהקניית נכס מקרקעין לנאמנות היא אירוע מס

ב- 30.06.2022 פסק בית המשפט העליון שהקניית נכס מקרקעין בישראל לנאמנות רצונית יוצרת אירוע מס בה חלים מס שבח ומס רכישה. פסק דין זה שינה את הדין החל על העברת נכסי מקרקעין לידי נאמנות בכך שהעמיס עלויות נוספות לפעולה זו, אך אנו בדעה שלמרות זאת יתרונותיה של נאמנות (בין אם מוקנים לידיה נכסי מקרקעין ובין אם לאו) – נותרה פתרון אופטימלי להבטחת הנאה מפירות נכסים לנהנים מוגדרים, תוך הקטנת החשש לפגיעה בבעלות בנכסים אלו מצד נושים .

להמשך קריאה – לחץ כאן

 

2.    תמורה בגין הסכם אי תחרות של בעל מניות - האם הכנסה הונית או פירותית ?

חברה פרטית מכרה חלק מפעילותה לחברה אחרת והתחייבה להימנע מתחרות עם החברה הרוכשת. במקביל נחתם הסכם נפרד בין הבעלים של החברה המוכרת לבין החברה הרוכשת במסגרתו התחייב גם הבעלים שלא להתחרות עם החברה הרוכשת וזאת כנגד קבלת תמורה נפרדת אשר שולמה לו ישירות. האם הכנסתו של בעל המניות בגין התחייבותו להימנע מתחרות עם החברה הרוכשת הינה הכנסה הונית או פירותית והאם הפרדת התמורה המשולמת לחברה המוכרת ולבעל המניות שלה נעשתה באופן אותנטי או שמא מדובר בהסדר פיקטיבי שמטרתו להימנע מתשלום מס על ידי בעל המניות. אלה הן השאלה אשר נדונו בפסק דין חדש של בית המשפט המחוזי בתל אביב .

להמשך קריאה – לחץ כאן

 

3.    חלוקת העיזבון על ידי היורשים - מהי הדרך הנכונה לעשות זאת ?

חלוקת עזבון בין יורשים הינו הליך בעל חשיבות עבור משפחות רבות המבקשים לשמור על שלום המשפחה ועל חלוקה מוסכמת, הוגנת ויעילה של נכסי העזבון. עם זאת חשוב להיות ערים לכך שביצוע החלוקה דורש תכנון ודיווח נכון ומקצועי של חלוקת נכסי העזבון. יש לזכור כי הפטור ממס יכול להינתן רק בעת חלוקה ראשונה של נכסי העזבון וככל שבמסגרת החלוקה הראשונה לא מושגת המטרה המיטבית שהיורשים רצו בה, הרי שכל חלוקה נוספת תהיה בגדר העברה/מכירה הכרוכה בתשלום מסים .

להמשך קריאה – לחץ כאן

 

 

         

(*) רמי אריה עו"ד רו"ח הוא שותף בכיר במשרד משרד עו"ד דורון, טיקוצקי, נס, קנטור, גוטמן, עמית גרוס ושות'

למידע נוסף – הקישו כאן

 

 

 

 

 

‹ חזרה