מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

מיסוי פלילי

מס הכנסה בהיבט הפלילי

התיישנות קנסות שהוטלו ע"י ביהמ"ש בהליך פלילי

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  05.04.2022
  

התיישנות קנסות שהוטלו ע"י ביהמ"ש בהליך פלילי

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

נאשם אשר הוטל עליו לשלם קנס בהליך פלילי, והמדינה לא נקטה בפעולות המפסיקות או מאפסות את מרוץ ההתיישנות הקבוע בחוק, הקנס התיישן ולא ניתן יהיה לגבות אותו. זאת, גם אם לנאשם ניתן צו כינוס במסגרת הליך של פשיטת רגל, שכן אין בצו זה משום אירוע מנתק שיכול לעצור את תקופת ההתיישנות.

סוגיה זו של התיישנות גביית קנס שהוטל על נאשם במסגרת הליך פלילי, נדונה בבימ"ש השלום בעניין רייכר (ת"פ 10888-03, יהושוע רייכר נ' מ.י. פקיד שומה חקירות מס הכנסה מרכז, ניתן ביום 4.1.2022).

רייכר הורשע בעבירות עוון של אי הגשת דוחות מס לפי הפקודה. בגזר דין משנת 2005 הוטל עליו, בין היתר, קנס בסך 50,000 ₪, שנקבע כי ישולם ב-10 תשלומים בשנת 2006.

המרכז לגביית קנסות נקט נגדו בפעולות גבייה, האחרונה שבהן בשנת 2008. מאז, ובמשך 12 שנים הופסקו פעולות הגבייה נגד רייכר. פעולות הגבייה חודשו בחודש יוני 2020.

רייכר טען, כי יש לבטל את הקנס שהושת עליו בתיק פלילי ישן (חלוט), כיוון שעונש זה התיישן בהיעדר פעולות גבייה שננקטו למעלה מעשר שנים.

לטענת רשות המסים, על רקע צו כינוס בעניינו של רייכר בהליכי פש"ר בין השנים 2007-2017, היא נמנעה מלפעול לגביית הקנס.

סעיף 10 לחוק סדר הדין הפלילי קובע את ההתיישנות בהתאם לסוג העבירה, כדלקמן:

"(א) עונש שהוטל לא יתחילו בביצועו, ואם נפסק ביצועו לא ימשיכו בו, אם מיום שפסק הדין נעשה לחלוט, או מיום ההפסקה, הכל לפי המאוחר יותר, עברו

(א)   בפשע - עשרים שנים;

(ב) בעוון - עשר שנים;

(ג) בחטא - שלוש שנים. ...

 (ג) במניין התקופות האמורות בסעיף קטן (א)(1) ו-(2) לא יובאו בחשבון פרק הזמן שבו לא היה ניתן לאתר את מי שהוטל עליו העונש ופרק הזמן שבו שהה מי שהוטל עליו העונש מחוץ לישראל, בשל התחמקותו מריצוי עונשו."

סעיף 10 לעיל חל גם על עונש מסוג קנס, וגם על מאסר חלף קנס. אין מחלוקת שנקיטה בהליכי גבייה "מאפסת" את מרוץ ההתיישנות, כל פעם מחדש, כיוון שמדובר בעונש שלא "נפסק ביצועו".

לפי סעיף 10(ג) לחוק, העילה לאיפוס או השעיית מרוץ ההתיישנות היא העדר היכולת לאתר את הנאשם או פעולות אכיפה שוטפות. אולם בענייננו מדובר בקנס שהוטל בתיק פלילי שנוצר לפני מתן צו הכינוס.

בחוק ובפסיקה נקבעו מספר כללים באשר לגביית קנס במסגרת הליך פשיטת רגל, כדלקמן:

1.  עצם היות החייב בהליכי פשיטת רגל איננה מעכבת מועד תשלום הקנס.

2.  חוב כתוצאה מקנס בתיק פלילי שהוטל לפני צו הכינוס הינו בר-תביעה בהליכי פשיטת רגל.

3.  חייב לא יופטר מחוב זה במסגרת צו ההפטר בסוף ההליך.

4.  נאסר על חייב לשלם את הקנס כל עוד הוא מצוי תחת צו כינוס שכן בתשלום זה יש משום העדפת נושים בלתי מותרת.

5.  בתקופת צו הכינוס, לא ניתן לממש נגד החייב פקודת מאסר חלף קנס.

ביהמ"ש קבע, כי אין בצו הכינוס משום אירוע מנתק שיכול לעצור את תקופת ההתיישנות. מדובר בחוב בר תביעה, שניתן להגיש בגינו תביעת חוב ובכך לאפס את תקופת ההתיישנות. צו ההפטר לא יחול עליו, ואמנם לא ניתן להוציא פקודת מאסר חלף קנס, אך אין לומר כי פעולות לגביית החוב אסורות, עד שהן מפסיקות את מרוץ ההתיישנות.

יתרה מזאת, ניתן היה לפנות לבית המשפט בתיק הפש"ר בבקשה קונקרטית להתיר את גביית החוב בהתאם לסעיף 20 לפקודת פשיטת רגל.

לסיכום, ביהמ"ש קבע, כי לא נאסר על פקיד השומה לנקוט באפיקי גבייה בצל צו הכינוס, ומכאן שמרוץ ההתיישנות המשיך. לא ננקטו פעולות שמפסיקות או מאפסות את מרוץ ההתיישנות לפיכך הקנס התיישן, שכן אין בצו הכינוס משום אירוע מנתק.

 

 

‹ חזרה