מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

מיסוי פלילי

מס הכנסה בהיבט הפלילי

מצב רפואי קשה מהווה עילה להפחתת קנסות מס

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  08.09.2019

מצב רפואי קשה מהווה עילה להפחתת קנסות מס

רמי אריה, עו"ד רו"ח

בהתאם ל-"נוהל ויתור על קנסות, הפרשי הצמדה, וריבית" מיום 19.4.2008, שפרסמה רשות המיסים, יש להביא בחשבון, במסגרת החלטה להפחתת קנסות בכלל, והפחתת כפל מס שהוטל מכוח סעיף 50 לחוק בפרט, את מצבו הכלכלי, האישי והרפואי של העוסק או הנישום.

בעניין מורגנשטרן (ע"מ 56670-05-13, דוד מורגנשטרן נ' מנהל מס ערך מוסף – היחידה לפשיעה חמורה, ניתן ביום 13.8.2019), נדון עניינו של אדם אשר בין השנים 2011-2012 פעל להוצאות חשבוניות פיקטיביות בסכומים גבוהים בענף הדלק באמצעות שתי חברות, דבי אנרגיה והובלה בע"מ וכן יניב חברה לאנרגיה בע"מ.

לטענת מנהל מע"מ, החשבוניות לא שיקפו עסקאות דלק אמיתיות בין הצדדים הרשומים בחשבוניות. על כן, הוא חייב את מורגנשטרן ואת שתי החברות בסכומי "כפל מס" בהתאם לאמור בסעיף 50(א) לחוק מע"מ, בגין הוצאת חשבוניות שלא כדין.

סכום כפל המס אשר הוטל על מורגנשטרן עצמו (במונחי קרן) עולה על 320 מיליון ש"ח. כלומר, סכום המכירות שנחזו להשתקף בתשעים וחמש החשבוניות הנדונות הוא למעלה מ-921 מיליון ש"ח (לפני מע"מ), סכום המע"מ הכולל (במונחי קרן) הוא כ-160 מיליון ש"ח, ומכאן גובה חיוב הכפל לפי סעיף 50(א) לחוק כאמור.

מורגנשטרן הורשע על הוצאת החשבוניות הנדונות (ת"פ 18941-07-12, מדינת ישראל נ' מורגנשטרן דוד, ניתן ביום 13.2.2017), ונגזרו עליו חמש שנות מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסכום 400,000 ₪. ערעורו לבית המשפט העליון (ע"פ, 2724/17) נדחה.

ביהמ"ש קבע, כי על סמך הוראות סעיף 42א לפקודת הראיות, כי "די בממצאים שכבר נקבעו בהליך הפלילי החלוט כדי להוכיח את קיומם של כל היסודות הדרושים ליישום סעיף 50(א) לחוק" ולהטלת כפל המס.

עם זאת, מורגנשטרן ביקש להפחית את סכום כפל המס מכוח סמכות מנהל מע"מ לפי סעיף 100 לחוק, הקובע כי: "המנהל רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לוותר על כפל מס, קנס , הפרשי הצמדה וריבית והוצאות, או להפחיתם, ורשאי הוא להמיר קנס על פי סעיפים 96 ו-98(ב) בהפרשי הצמדה וריבית כאמור בסעיף 97 "

מורגנשטרן ביקש להפחית את החיוב לפי סעיף 50(א) לסכום קטן ביותר, מהנימוקים הבאים:

1.       בעבור מעשיו הוא נענש בעונשים כבדים מאד במישור הפלילי ואין זה צודק להוסיף סנקציות מעין-עונשיות נוספות וכבדות משקל במישור האזרחי.

2.       מורגנשטרן פעל בשוק הדלק כמתווך בלבד וטובת ההנאה הכלכלית האישית שלו מכל הפרשה לא הייתה גדולה ואיננה עומדת בשום יחס לסכומי החשבוניות. מורגנשטרן הרוויח לא יותר ממיליון שקלים וחצי ועל כן הטלת חיוב בסך 320 מיליון ש"ח עליו איננה מידתי.

3.       שיטת מנהל מע"מ בהטלת כפל המס לוקה בריבוי ובהכפלת חיובים על כל החוליות בשרשרת הוצאת החשבוניות, ומביאה להטלת חיובים בגין כפל מס עסקאות מספר רב של פעמים בקשר לאותם סכומי עסקאות.

4.       מצבו הרפואי של מורגנשטרן ירוד. הוא סובל ממחלות שונות וביניהן מחלת ריאות קשה. בתקופה האחרונה, חלה החמרה ממשית במצבו ובשל זה הוגשה בקשת חנינה על מנת להביא את מאסרו בכלא לסיום.

5.       למורגנשטרן אין הון ורכוש כדי לפרוע את חיוב כפל המס העצום שהושת עליו, כך שהותרת החיוב על כנו לא תביא כל תועלת לקופה הציבורית.

בפני ביהמ"ש הובאו ראיות בעניין מצבו הרפואי של מורגנשטרן. הוא בן 64 והוכח כי הוא סובל ממחלות שונות, לרבות מחלות קשות. מצבו הבריאותי נדון בהרחבה בהליכים הפליליים ואף הובא בחשבון, במידה מסוימת, בגזירת דינו. בנוסף, עולה ממסמכים רפואיים שהוצגו בפני ביהמ"ש כי התגלה אצלו גידול בריאה החשוד כממאיר.

ביהמ"ש קבע, כי התפתחות מחלה או נכות, משפיעה על יכולתו של עוסק לפרוע את חובותיו למנהל מע"מ (למשל, בשל אובדן כושר עבודה). הדבר עשוי להוות שיקול בהפעלת הסמכות לפי סעיף 100 לחוק. מצבו הכלכלי של מורגנשטרן לטענתו בכי רע וממילא כאסיר הוא איננו מתפרנס. כתוצאה מכך, תוחלת הגבייה של החיוב בכפל מס ממילא נמוכה ביותר, ללא קשר למצב בריאותו או ההחמרה בו, אם כי החמרה זו עלולה להשפיע לרעה על כל סיכוי לשיקומו הכלכלי של מורגנשטרן בעתיד.

ביהמ"ש מפנה לפרסום של רשות המסים מיום 19.11.2008 " נוהל ויתור על קנסות, הפרשי הצמדה, וריבית ", לפיו ניתן להביא בחשבון, במסגרת החלטה להפחתת כפל מס שהוטל מכוח סעיף 50 לחוק וכחלק ממכלול השיקולים, גם היבטי גבייה וכן "נסיבות הנוגעות למצבו האישי של העוסק".

ע"פ הנוהל דנן, בין הנסיבות האישיות נמנות גם: "מחלה קשה של העוסק או של בן משפחה קרוב", והיות העוסק ב - "גיל מבוגר מאוד, וללא נכסים למימוש החוב" (הנוהל פורסם בתור פרק 16 לאוגדן מע"מ ומסים עקיפים אחרים, ראו סעיף 2 בחלק 16.4 לנוהל שענייננו בהפחתה של חיוב בכפל מס שהוטל על מוציא החשבונית, המפנה לשיקולים המפורטים בסעיף 16.2.5 באותו הנוהל).

נציין, כי נוהל דומה קיים גם בהקשר לחובות במס הכנסה.

ביהמ"ש לאחר שקילת הדברים בכללותם, ראה, כי מן הראוי להפחית שליש ממרכיב הכפל (בלבד) בשל המצב הרפואי, דהיינו שישית מסכום החיוב הכולל. הפחתה זו נועדה לבטא מידה ראויה של רחמים, ואין בה חלילה מעשה של לעג לרש.

אנו פונים למנהלי המע"מ ופקידי השומה, להתחשב בהטלת קנסות, ריבית והצמדה והפחתתם או הימנעות מהטלתם, בגלל המצב הכלכלי, האישי והרפואי של העוסקים והנישומים, כפי שנקבע בהוראת הביצוע ובהלכות הפסיקה, ובהתחשב בעובדה כי מדובר בסנקציות שהן בנוסף לחיובים המקוריים במס, על פי השומות.

 

‹ חזרה