מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

מיסוי בינלאומי

תכנוני מס במישור הבינלאומי

גיברלטר: רפורמה במס הכנסה משנת 2009

16.10.2009

 

 

גיברלטר: רפורמה במס הכנסה משנת 2009

קומפני אקספרס ישראל

 

התקציב החדש של גיברלטר ל-2009-2010 מתווה רפורמה במס של המדינה - רפורמה הכוללת החלת שיעור מס חברות של 10% ותמריצים אחרים שיסייעו לגיברלטר להתחרות במרכזים הפיננסיים הבינלאומיים המובילים. 

מערכת המס החדשה של גיברלטר המתינה בקנה שנים רבות בשל בעיית הלגיטימציה מהנציבות האירופית (EC) והאוטונומיה הפיסקאלית של גיברלטר מבריטניה. ב-28 בדצמבר 2008 פסק בית הדין האירופי בערכאה ראשונה לטובת גיברלטר כאשר קיבל את טענותיה בנוגע לכל הסוגיות הנדונות ובכך אישר מחדש את האוטונומיה הפיסקאלית של גיברלטר ואפשר לה להמשיך ברפורמה שלה.

מערך המיסוי החדש יכלול:

·        שיעור מס חברות של 10%.

·        כניסתו לתוקף של המערך תהיה ה-1 בינואר 2011. משמעות הדבר היא ששיעור המס ביחס לתחילת שנת המס 2010/2011 יהיה שיעור המס באותו זמן, ובמחצית השנייה של שנת המס יהיה השיעור בגובה 10%. חברות שנחשבות כיום לחברות פטורות ישלמו בשנת המס 2010/2011 שיעור של 10% ביחס למחצית השנה. חברות שאינן פטורות ממס ישלמו את שיעור המס הרלוונטי ביחס לחצי שנה, ובשיעור של 10% ביחס למחצית השנה האחרת.

·        בסיס ההערכה של השנה הקודמת יבוטל לטובת בסיס ממשי.

·        בסיס המיסוי לא ישתנה וימשיך להיות על בסיס נצבר ונגזר, הידוע בפועל כמערכת מבוססת מקור, Source Based System.

·        הוראות ארוכות טווח נגד הימנעות ממס.

החל מה-1 ביולי 2009, כל עסק שהוקם בגיברלטר לאחר ה-1 ביולי 2009 יהיה כפוף לשיעור מס של 10%. המס יוערך על בסיס השנה הממשית. כאמצעי למניעת הימנעות ממס, לשיעור המס הזה לא תהיה כפופה כל פעילות מסחרית שבוצעה לפני היום, ושאורגנה מחדש על ידי משלם המסים בשמה של ישות אחרת במטרה ליהנות מהתכנית הזו. במטרה לסייע להם בצרכי הפיתוח המוקדמים, התכנית תהיה גם זמינה, בתנאים מסוימים, לעסקים שהוקמו לאחרונה.

תנאי המערך החדש הם כדלהלן:

·        תחילתו של העסק היא לאחר ה-1 ביולי 2007.

·        החברה הסכימה להיות כפופה למס על בסיס השנה הקודמת, ולא על בסיס השנה הממשית.

·        שנת המס הראשונה שבה תהיה החברה חייבת היא 2008/9, והמס יהיה בר-פירעון ביחס לתקופה זו בשיעור של 27%.

·        ב-09/10 שיעור המס יהיה 10%.

 

הופחת המיסוי על הכנסה אישית:

הממשלה הציגה מערכת מס דואלית במסגרתה יוכלו משלמי המסים לבחור את הבסיס למיסוי. משלמי מסים יוכלו כעת לבחור במערכת GIB - Gross Income Based, במסגרתה יופחתו שיעורי המס אך לא תינתן הנחה, או לשמור על מערכת ה-Allowance Based המסורתית.

מערכת ה-GIB, החל מה-1 ביולי, פועלת כדלהלן:

·        למי שההכנסה ברוטו שלו אינה עולה על 16,000 ליש"ט (26,000 דולר) לכל שנה, תתווסף קבוצה חדשה של 10,000 ליש"ט, עליה ישולם מס של 10%.

·        למי שההכנסות שלו הן בין 16,000 ליש"ט ל-25,000 ליש"ט, יתווספו קבוצות חדשות כדלהלן ועליהן ישולם מס של 0%:

         הכנסה של 16,000 ליש"ט עד 17,000 ליש"ט, על ה-5000 ליש"ט הראשונים – 0%

         הכנסה של 17,000 ליש"ט עד 18,000 ליש"ט, על ה-4000 ליש"ט הראשונים – 0%

         הכנסה של 18,000 ליש"ט עד 19,000 ליש"ט, על ה-3000 ליש"ט הראשונים – 0%

         הכנסה של 19,000 ליש"ט עד 20,000 ליש"ט, על ה-2000 ליש"ט הראשונים – 0%

         הכנסה של 20,000 ליש"ט, עד 25,000 ליש"ט, על ה-1000 ליש"ט הראשונים – 0%

לפי הנתונים הסטטיסטיים הממשלתיים, הקבוצות החדשות יוסיפו ל-3,600 משלמי מסים בין 40 ליש"ט ל-640 ליש"ט בשנה. לדוגמה, אדם יחיד המרוויח 16,000 ליש"ט לשנה ישלם 640 ליש"ט מס פחות - הפחתה של 22% במס.

כמו כן ישנם שינויים בקבוצות מס הכנסה העליונה במסגרת מערכת ה-GIB, כדלהלן:

·        קבוצת ה-30%, על הכנסה מעל 25,000 ליש"ט, אך פחות מ-100,000 ליש"ט, הופחתה גם כן ב-1% ל-29%. הדבר צפוי להביא תועלת ל-4,000 משלמי מסים של 750 ליש"ט בשנה.

·        השיעור של הקבוצה העליונה, המוטל על הכנסה מעל 100,000 ליש"ט, יהיה כפוף לשיעור מופחת של 35%, מ-38%.

האטרקטיביות של המערכת הקיימת, Allowance Based System, שופרה גם כן. הממשלה הודיעה כי כל ההנחות האישיות יוגדלו לאלתר ב-2.8%.

על אף שהרפורמות יפחיתו את נטל המס על רוב משלמי המסים, עבור יחידים עתירי הון (High Net Worth Individuals), כמו גם ויחידים בקטגוריה 2, יהיו עליות שוליות בנטל המס. התקציב החדש הגדיל את סכום מס המינימום שעליהם לשלם מ-18,000 ליש"ט ל-20,000 ליש"ט, בעוד סכום המקסימום של ההכנסה הכפופה למס גדלה גם כן מ-60,000 ליש"ט ל-70,000 ליש"ט. שני השינויים נכנסו לתוקף ב-1 ביולי 2009.

התקציב גם הגדיל לאלתר את השתתפות השבועית המקסימאלית בביטוח לאומי ב-4% הן עבור המעסיק והן עבור השכיר. הדבר צפוי להביא לעלייה של 1.15 ליש"ט לשבוע למעסיקים, ולעלייה של 0.91 ליש"ט לשבוע לשכירים. דמי רישיון למכונות משחקים הוכפלו ל-1,000 ליש"ט, והמכסים על מוצרי דלק וסיגריות עלו גם כן באופן שולי.

 

 

 

 

‹ חזרה