מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

קטגוריות

כל המועדים המחייבים בחיקוק הוקפאו מיום 15.3.2020

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  20.03.2020

כל המועדים המחייבים בחיקוק הוקפאו מיום 15.3.2020

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

חיקוקים רבים קובעים תקופות מוגבלות להגשת השגות, ערעורים ועררים, הגשת כתבי בי-דין ומסמכים אחרים לרשויות בכלל ולבתי המשפט ולרשויות המס בפרט. אלא, שבהתאם להחלטת בהמ"ש העליון ובהתאם לתקנות שעת חירום לעניין דיני המס, תקופת ההשבתה לא תבוא במניין התקופות דנן.

כך לפי החלטת בהמ"ש העליון בעניין בריטיש אירווייז (בש"א 1223/20, בריטיש אירווייז נ' עמותת הצלחה ואחרים, ניתן ביום 16.3.2020), נקבע כי תקופת ההשבתה מיום 15.3.2020 ועד תום תקופת תקנות סדרי הדין בשעת חירום, לא תיכלל במניין התקופות המחייבות בכל חיקוק או נוהג. 

בהמ"ש קבע כי, אף שניתן לכאורה להמשיך ולקיים את פעילות בתי המשפט, ולו במתכונת מצומצמת, הרי אין ספק כי קיימים קשיים שונים, מבחינתם של בעלי דין ועורכי דין רבים, בהגשת כתבי טענות לבתי המשפט במהלך מצב החירום המיוחד.

כך למשל, נדרשים אנשים רבים להיכנס לבידוד בית. בעלי-דין ועורכי-דין רבים המנהלים הליכים בבתי המשפט נאלצים להישאר בביתם מטעמים נוספים, בין היתר בשל השבתת בתי הספר וגני הילדים. ברי כי הדבר מערים קשיים לא מבוטלים בכל הנוגע לעמידה במועדים שנקבעו בדין או בהחלטות בתי המשפט להגשת כתבי בי-דין.

על מנת ליתן מענה לקשיים אלה הנובעים במישרין ממצב החירום המיוחד, קובעת תקנה 4 לתקנות סדר דין במצב חירום כי:

"תקופת תקפה של ההודעה לא תבוא במנין הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבעו בחיקוק או שקבע בית המשפט, רשם, רשם הוצאה לפועל או מנהל לשכה".

משמעות תקנה זו היא כי במהלך תוקפן של הודעות שר המשפטים בדבר החלת תקנות סדרי דין במצב חירום, ימי מצב החירום לא יבואו במניין הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבעו בחיקוק או בהחלטות בתי המשפט. התקנה "מקפיאה" אפוא את מירוץ הזמנים להגשת הליכים ערעוריים וכתבי בי-דין, ומניין הימים יימשך כסדרו בתום מצב החירום המיוחד (ראו: בש"א 1316/91 קדרון נ' ברגר (26.4.1991); רע"א 5617/09 פורוש נ' דייטש , פיסקה 16 (26.10.2010) ; עע"מ 7719/19 י. לרר הנדסה בע"מ נ' המועצה האזורית מגידו (18.12.2019 )).

אולם, מקום בו קבע בית המשפט בהחלטה שיפוטית כי יש להגיש כתב בי-דין מסוים במועד מדויק, כי אז יש לקיים את החלטת בית המשפט אלא אם ניתנה הארכת מועד (אף בדיעבד).

מכל מקום, קובע בהמ"ש כי על רקע השיבוש המשמעותי בחיי הציבור במהלך תקופת מצב החירום המיוחד, יש לנקוט גישה ליברלית בעת בחינת בקשות להארכת מועד הנובעות ממצב החירום המיוחד ואשר טעונות "טעם מיוחד" (במשמעות תקנה 528 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984), והכל בהתחשב במכלול הנסיבות.

ראו לעניין זה גם את גילוי הדעת שפרסם יושב-ראש ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין ביום 8.3.2020, המפציר בציבור עורכי הדין "להיעתר ברוחב לב לבקשות דחייה של דיונים וארכות מטעם עורכי הדין הנאלצים לשהות בבידוד".

שימו לב, כי לפי לשון תקנה 4 כאמור, אזי הקפאת ההליכים לתקופה שבה חלות תקנות שעת חירום חלה על כל תקופה שנקבעה בחיקוק ואף בנוהג באופן רחב ביותר, כך שהיא חלה על כל תקופה שהוגבלה במועד בהגשת דיווחים המחויבים על פי דין. 

עם זאת, אנו ממליצים לנהוג בזהירות ראויה בהחלטה דנן, ולהשתדל לבקש ארכה פרטנית ככל האפשר במקרים ספציפיים.

 

 

‹ חזרה