מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

מיסוי בינלאומי

רלוקיישן - הגירה מישראל וחזרה

העונש על הזנחת תיקי המס והתעלמות מחוב שומה

רמי אריה, עו"ד רו"ח  |  18.07.2018

העונש על הזנחת תיקי המס והתעלמות מחוב שומה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

אדם שיש לו תיק מס פעיל, חייב להקפיד לבדוק ולעדכן את פרטי הזיהוי, הכתובת ואף את מצב החיובים בתיק, מפעם לפעם. אחרת הוא עלול למצוא את עצמו בפני חבויות מס משמעותיות שלא יהיה ניתן להתגונן בפניהן. זאת גם אם הוא יוצא מישראל לחו"ל.

בעניין שפיגולנט (ע"מ 32523-06-15, חיים שפיגולנט נ' פקיד שומה רחובות, ניתן ביום 27.6.2018), דן בהמ"ש בבקשה לתת צו לפקיד השומה לקבל השגה שהוגשה באיחור רב, בגלל שהייתו של שפיגולנט בחו"ל. הוא ביקש להגיש השגה על שומה לפי מיטב השפיטה לאחר שכבר חלפו 12 שנים מיום הוצאת השומה לפי מיטב השפיטה על ידי פקיד השומה.

בשנת 2000 הגיש שפיגולנט, דו"ח על הכנסותיו והוצאותיו לשנת 1998.

בשנת 2002 הוא עזב את ישראל בלי להודיע על כך לפקיד השומה, ובלי לעדכן את כתובתו הרשומה.

בשנת 2003 פקיד השומה הוציא לשפיגולנט שומה לפי מיטב השפיטה (שומת 03) בסך של כ-2,600,000 ₪, בעת ששפיגולנט היה בחו"ל.

בשנת 2014, פנה שפיגולנט אל רו"ח שיטפל עבורו בענייניו לשם חזרתו לישראל. לאחר בדיקה ברשות המיסים התגלה כי ישנה שומה לפי מיטב שפיטה בגובה של כ- 10 מיליון ₪, בגין הדוח שהוגש לשנת 1998 (קרן בסך 2,923,593 ₪, הצמדה בסך 985,907 ₪, ריבית בסך 2,586,480 ₪ וקנסות בסך 3,150,260 ₪). 

בשנת 2015 הגיש שפיגולנט, הודעת השגה על השומה בגין שנת המס 1998, בה טען להתיישנות השומה עקב אי קבלת נימוקי השומה במועד.

לאחר כשבוע, שלח פקיד השומה מכתב תשובה לפיו מכח סעיף 150 לפקודה, רישום ההשגה לא מאושר מאחר שחלפו יותר משלושים ימים מיום המצאת הודעת השומה, וכן בשל העובדה כי חלף זמן ארוך וחורג מהסביר לקבלת ההשגה.

 לטענת שפיגולנט, נוכח הוראות סעיף 150 לפקודה, היה על פקיד השומה להיעתר לבקשה ולהאריך את המועד להגשת ההשגה, זאת לפי הוראת הסעיף כי פקיד השומה רשאי לתת אורכה להגשת השגה על שומה לפי מיטב השפיטה, בין היתר בשל הימצאות הנישום בחו"ל.   

בית המשפט קבע, כי אין לקבל את טענותיו של שפיגולנט על כך שלא קיבל דברי דואר מרשות המיסים. שכן, הוא לא עדכן את כתובתו במשרדי פקיד השומה ואף לא טרח לבדוק במשך שנים את מצב התיק שלו במס הכנסה, למרות שידע שיש לו תיק פעיל לפחות לפי הדו"ח שהגיש לשנת 1998.

כמו כן, בית המשפט קבע, כי הארכת מועד להגשת השגה לאחר חלוף 12 שנים, כאשר אין בידי הצדדים ראיות לתמוך בטענות המועלות על ידי שפיגולנט בשלב כה מאוחר, איננה מעשית. הנזק הראייתי אשר נגרם לפקיד השומה הוא בלתי ניתן לתיקון. קבלת טענת ההתיישנות, תעודד נישומים רבים להותיר ענייניהם הפיננסיים מבלי לסיימם טרם עזיבתם לחו"ל.

נוכח העובדה כי חלפו 12 שנים, פקיד השומה אינו חייב לשמור חומר, וכי החומר מתיקו של שפיגולנט בוער בהתאם לתקנות הארכיונים. במצב דברים זה, חלה "חזקת התקינות המנהלית" באשר לפעולותיו של פקיד השומה מטעם ובחסות הוראות החוק. בהתאם לחזקה זו, לא נפל פגם בתקפותה של השומה.  

בנסיבותיו המיוחדות של תיק זה, לאור העובדה ששפיגולנט היגר מישראל ומכר את ביתו שהיווה הכתובת הרשומה אצל פקיד השומה, נקבע כי חלה עליו החובה לבדוק מה עלה בגורל הדו"ח לשנת 1998 ובכלל לוודא את מצב תיקו במס הכנסה בתוך זמן סביר.

נוכח פסיקה זו, אנו מציעים לכל תושב חוזר לבחון את מצב תיקו במס הכנסה ובשאר רשויות המס, בטרם החזרה לישראל, כדי למנוע הפתעות לא נעימות של חבויות מס כבדות עם החזרה לישראל. מניסיוננו, הרבה יותר קל לטפל בבעיות מיסוי מראש ולא בדיעבד.

 

 

 

 

‹ חזרה