מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

דיני עבודה

מאמרים וכללים ביחסי עבודה

היעדרות מהעבודה ביום הזיכרון ועבודה בערב יום העצמאות ובחג

הילה פורת, עו"ד  |  23.04.2017

היעדרות מהעבודה ביום הזיכרון
ועבודה בערב יום העצמאות ובחג

הילה פורת, עו"ד

 

אסף נעדר מעבודתו ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לשם השתתפות באזכרה שנערכה לחברו. רוית נעדרה מעבודתה לשם השתתפות בטקס זיכרון שנערך לנפגעי פעולות איבה. האם חייב מעסיקם לשלם להם את שכר העבודה בגין אותו יום?

באשר ליום הזכרון 

חוק יום הזכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ"ג-1963, וחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970, קובעים כי עובד רשאי להיעדר מעבודתו ביום הזכרון לחללי מערכות ישראל ולקבל את שכרו כאילו עבד באותו יום - רק אם הוא קרוב משפחה של חלל מערכות ישראל, או קרוב משפחה של מי שנפטר כתוצאה מפגיעת איבה.

לענין זה, הגדרת "קרוב משפחה" היא כדלקמן: הורים, הורי הורים, בן זוג, ילדים, אחים ואחיות.

לענין עובד אשר אינו עונה להגדרת קרוב משפחה יצוין, כי עפ"י סעיף 6 לחוק חופשה שנתית, התשי"א-1951, עובד רשאי לבחור לקחת יום חופשה בתשלום ביום זה (שהינו אחד מהימים המנויים בתוספת לחוק חופשה שנתית מהם רשאי העובד לבחור לקחת יום חופשה אחד) על חשבון החופשה השנתית שלו, ובלבד שהודיע על כך למעסיקו 30 יום מראש לפחות.

באשר ליום העצמאות – עבודה בערב החג ובחג

בחוק יום העצמאות התש"ט-1949, נקבע כי יום העצמאות הינו "חג מדינה" ויהיה בו "יום שבתון". כלומר, לענין ערב יום העצמאות חלות ההוראות הרגילות בדבר מספר שעות עבודה בערב חג, אך בשים לב לכך שערב יום העצמאות חל ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויש לכך משמעות לענין היעדרות העובד במועד זה .

קיימת פרשנות לפיה להבדיל משבת או כל חג אחר מתחיל יום העצמאות בחצות הלילה וסופו בחצות, בהתבסס על הגדרת "יום" בחוק הפרשנות, התשמ"א-1981. עפ"י הפרשנות האמורה, מי שיעבוד ביום החג יהיה זכאי לגמול בגין עבודה בימי חג (עפ"י הסכם או עפ"י החוק) אך ורק בגין עבודה בתחום השעות הנ"ל. מאידך, קיימת פרשנות אחרת, לפיה יום העצמאות מתחיל מיד עם סיומו של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (בצאת הכוכבים), כלומר מתחיל עם צאת הכוכבים ומסתיים עם צאת הכוכבים ביום שלמחרת. המילה האחרונה בענין זה תהא לבית הדין לעבודה.

 

 

 

* המאמר מאת עו"ד הילה פורת, בעלת משרד המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מחברת הספרים: דיני עבודה המדריך המלא (שמהווה כלי עבודה מעשי ומקצועי לעוסקים בתחום דיני העבודה והשכר), הסכמים, מסמכים וטפסים בדיני עבודה ו-המדריך המלא והמעשי להליך פיטורים כדין (הגבלות, הנחיות מפורטות וטפסים) ומנהלת פורטל "עולם העבודה". ניתן להזמין הדרכה מעשית פנים ארגונית לדרג ניהולי ביניים (למניעת כשלים/מחדלים המובילים לתביעות ולעיצומים כספיים) המועברת ע"י עו"ד הילה פורת- חדש ומומלץ !!!

 

 

 

 

 

 

‹ חזרה