מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

דיני עבודה

הסכמי עובד-מעביד

חישוב מספר ימי חופשה המגיעים לעובד

הילה פורת, עו"ד  |  29.06.2015

חישוב מספר ימי חופשה המגיעים לעובד

הילה פורת, עו"ד

חוק חופשה שנתית, התשי"א-1951, מקנה לעובד את זכאותו לימי חופשה. בהיות חוק חופשה שנתית חוק "מגן" - הרי שהזכויות הניתנות על פיו לעובד אינן ניתנות לוויתור אפילו בהסכם מפורש בין הצדדים.

 חוק חופשה שנתית אף פוסל ומבטל כל הסדר חוזי, בין בחוזה אינדיבידואלי ובין בהסכם קיבוצי, הגורע מזכויות שהחוק מקנה לעובד.

 סעיף 3(א) לחוק חופשה שנתית קובע את אורך החופשה השנתית (כללים לחישוב יפורטו בהמשך):

 

מס' שנות ותק בעבודה

מס' ימי החופשה להם זכאי העובד

1-4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14 ואילך

14

16

18

21

22

23

24

25

26

27

28

* החוק נוקט במונח "ימים" ולא "ימי עבודה", וקובע כי בימי החופשה תיכלל מנוחה שבועית
אחת ("סוף שבוע") לכל 7 ימי חופשה.

 

* סעיף 8 לחוק חופשה שנתית קובע כי על החופשה להיות רצופה, אך בהסכמת העובד והמעביד (באישור ועד עובדים אם ישנו) - ניתן לחלק חופשה ובלבד שפרק אחד ממנה יהיה לפחות 7 ימים.

 

 

 

 

להלן הכללים לחישוב מספר ימי החופשה השנתית המגיעים לעובד:

 במקרה שיחסי עובד מעביד קיימים כל שנת העבודה והעובד עבד באותה שנה:

 לפחות 200 ימים - מספר ימי החופשה יהא כמפורט בטבלה דלעיל.

פחות מ-200 ימים - מספר ימי החופשה יהא חלק יחסי ממספר הימים כמפורט בטבלה, כיחס מספר ימי העבודה בפועל אל המספר 200. חלק של יום חופשה לא יובא במניין.

 

לדוגמא - עובד עבד בשנת עבודתו השנייה במפעל 170 ימים (יחסי עובד מעביד התקיימו במשך כל שנת העבודה). העובד יהיה זכאי במקרה זה ל- 11 ימי חופשה, עפ"י החישוב הנ"ל:

 

11~11.9

= X 14

170

=

מס' ימי הזכאות עפ"י הטבלה

X

מס' ימי עבודה בפועל

200

200

 

במקרה שיחסי עובד מעביד קיימים בחלק משנת העבודה, והעובד עבד בתוך אותו חלק שנה: 

 לפחות 240 ימים - מספר ימי החופשה יהא כמפורט בטבלה דלעיל.

 פחות מ-240 ימים - מספר ימי החופשה יהא חלק יחסי ממספר הימים כמפורט בטבלה, כיחס מספר ימי העבודה בפועל אל המספר 240. חלק של יום חופשה לא יובא במניין.

 יצוין, כי יש לספור ימי עבודה בפועל, ולפיכך לא יספרו למשל ימי היעדרות עקב חופשת לידה או תאונת עבודה. יחד עם זאת, בעסק (ארצי) 68/09, הסתדרות העובדים הכללית החדשה האיגוד המקצועי של עובדי החשמל, המתכת והאלקטרוניקה נ' אלביט מערכות אלקטרו-אופטיקה בע"מ (אל-אופ), מיום 29.11.2012, נפסק בדעת רוב כי ימי מחלה בגינם מקבל העובד שכר (דמי מחלה), וכל עוד הוא מקבל עבורם שכר, צוברים זכויות חופשה, כאילו היו ימי עבודה בפועל.

 יוער כי כב' השופט ע' רבינוביץ ציין בפסק דינו, כי הינו סבור שהפרשנות הנכונה לסעיף 3(ב) לחוק חופשה שנתית היא זו הכוללת בהגדרת "ימי העבודה בפועל" אף ימי היעדרות של עובד מסיבה שאיננה תלויה בו, ובגינם משולם לו שכר או תמורה שכמוה כשכר, כמו במקרה של מחלה. יחד עם זאת, הלכת בית הדין הארצי לעבודה בפרשה זו הינה לגבי היעדרות בתשלום מפאת מחלה בלבד.

 עוד נפסק בפסק הדין, בנוגע לזכותו של עובד לצבור ימי חופשה בתקופת מחלה חלקית, בה מקבל העובד שכר רק עבור עבודתו החלקית, ודמי מחלה עבור אותן שעות בהן אין הוא עובד בהתאם להיקף משרתו, כי ימי עבודה מקוצרים יצברו ימי חופשה עתידיים בהתאם להיקף המשרה המלא (יום עבודה מלא), וגם ערך יום החופשה יהיה בהתאם לערך יום חופשה מלא.

 * האמור לעיל אינו חל על עובד בשכר (עובד שגמול עבודתו, כולו או חלקו, משתלם שלא על בסיס של חודש או תקופה ארוכה מזו) שעבד פחות מ-75 ימים רצופים, אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחד, בין בשנת עבודה אחת ובין בשתי שנות עבודה רצופות. לעובד כאמור תשולם תמורת חופשה, בגובה של 4% לפחות משכר העבודה.

 * עובד שטרם מלאו לו 18 שנים, זכאי ל-18 ימי חופשה בשנה.

 * במניין ימי החופשה אין למנות: ימי שירות מילואים, ימי חג או שבתון, ימי חופשת לידה, ימי מחלה או תאונת עבודה, ימי אבל, ימי שביתה או השבתה וימי הודעה מוקדמת לפיטורים אלא אם עלו על ארבע עשרה ובמידה שעלו. אם חלו הימים הנ"ל בימי החופשה, יראו את החופשה כנפסקת לאותם הימים, ויש להשלימם ככל האפשר תוך אותה שנת עבודה.

 * יש לציין כי לעיתים הסכמי עבודה אישיים ו/או הסכמים קיבוציים ספציפיים ו/או צווי הרחבה קובעים חופשה שנתית ארוכה יותר מזו שמחייב החוק, כאמור לעיל.

 * היקף המשרה אינו פרמטר הנלקח בחשבון בחישוב מספר ימי החופשה המגיעים לעובד. הפרמטרים הקובעים הינם מס' ימי עבודה בפועל ומשך זמן קיום יחסי העבודה. היקף המשרה של העובד בא לידי ביטוי בתמורה אותה מקבל העובד בעת שהותו בחופשה השנתית, שכן בהתאם להיקף משרתו ואופי תשלום שכרו (עובד במשכורת או עובד בשכר) יקבע התעריף ליום חופשה של אותו עובד.

 

* המאמר לקוח מתוך הספר דיני עבודה המדריך המלא (הילה פורת, עו"ד). הספר ערוך לפי נושאים (כולל תוכן עניינים מפורט) ומהווה כלי עבודה מעשי ומקצועי לעוסקים בתחום דיני העבודה והשכר. עו"ד הילה פורת, בעלת משרד המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מנהלת הפורטל "עולם העבודה" ומחברת הספרים : "דיני עבודה - המדריך המלא" ו-"הסכמים, מסמכים וטפסים בדיני עבודה".

 

 

 

 


‹ חזרה