מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

עמותות מלכ"רים ושלטון מקומי

מיסוי חברות עירוניות

להתכונן לביקורת הניכויים הממוקדת של רשות המיסים לשנת 2015

רמי אריה, עו"ד ורו"ח  |  18.01.2015

להתכונן לביקורת הניכויים הממוקדת של רשות המיסים

לשנת 2015

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

בהתאם לתכנית העבודה לשנת 2015 נדרשים פקידי השומה למקד את ביקורות הניכויים בשנת 2015, ולבדוק, בין היתר: חברות המשתמשות במערכת ניהול יומן רכב ממוחשב לצורך חישוב שווי רכב צמוד לעובדים ( SAVETAX ), מעסיקים שלא שילמו היטל בגין עובדים זרים, חברות עירוניות, מלונות, העברות כספים לחו"ל, בתי חולים, קופות חולים, קרנות מחקר וחברות אשר שוכרות תאי צפייה בהיכלי הספורט ועוד . כדאי להיערך לביקורות אלו מראש ובדחיפות.

במסגרת הוראת ביצוע 12/2014 – ניכויים, נעשתה חלוקת התיקים לביקורת לכל פקיד שומה, לפי כמות מפקחי הניכויים המועסקים אצלו, על בסיס של 110 תיקים משוקללים לכל עובד ביקורת. בהנחה שיש פחות מ- 300 ימי עבודה אפקטיביים בשנה, מדובר על מכסה של כ- 25 שעות עבודה לכל תיק.

הענפים והסוגיות העיקריים אשר יבדקו בשנת 2015, הם:

  1. מעסיק אשר העסיק עובדים זרים ולא שילם היטל כחוק.
  2. העברות לחו"ל.
  3. חברות מיוחדות.
  4. מלכ"ר שלא שילם מס שכר.
  5. מוסד כספי שלא שילם מס שכר.
  6. פער בדיווח בין הדוחות החודשיים לדוח השנתי.
  7. בתי חולים, קופות חולים, מוסדות מחקר, מרפאות ומכוני רפואה.
  8. חברות הקובעות שווי שימוש ברכב צמוד לעובדים לפי יומן רכב ממוחשב ולא לפי תקנות מס הכנסה.
  9. חברות בהפסדים.
  10. חברות עירוניות.
  11. תאי צפייה בהיכלי הספורט.
  12. מלונות בארץ.
  13. חברות התעופה.
  14. חברות הייטק.
  15. שיווק מוצרי חשמל.
  16. תאגידי מים.
  17. ענפים ונושאים אשר נבחרו ע"י פקיד בשומה.

 

 בהתאם לסעיף 167(א) לפקודת מס הכנסה יוכלו מפקחי המס להוציא שומות ניכויים, רטרואקטיבית משנת 2011 ואילך, ככל שהדו"ח השנתי על הניכויים הוגש בשנה שלאחר שנת המס שאליה הוא מתייחס. כלומר, הביקורת תתייחס לארבע שנות המס 2011-2014.

אנו ממליצים לכל הענפים והעסקים שההנחיות לעיל רלבנטיות לגביהם, להיערך מראש כדי לוודא שהם עומדים בכל ההוראות ו/או הפרשנויות המשפטיות שנקבעו בדין, לפני שיגיעו אליהם לביקורת.

בחלק גדול מהעניינים ברשימה המפורטת לעיל, יש מחלוקות של ממש בדבר הפרשנות הנכונה של הדין, כך למשל לגבי נושא אופן חישוב שווי רכב צמוד, היטל עובדים זרים לגבי עובדים אריתראיים המוגדרים כפליטים, סוגיית סוחרי ניירות ערך כ-"מוסד כספי" ועוד.

ההיערכות כעת חשובה, אף אם נתקבלה בעבר חוות דעת בנושא זה או אחר - כדאי לוודא אותה מחדש לאור חידושי הפסיקה והחקיקה מאז קבלתה ועד היום. במיוחד, לוודא יישום חוות הדעת באופן נכון שיבטיח את קבלתה בביקורת שיפוטית. זאת לאור הפסיקה והחידושים הרבים שהיו לאחרונה בשלל הנושאים האמורים לעיל, לרבות בעניין היטל עובדים זרים ובעניין חישוב שווי רכב צמוד לעובדים.

נראה שהפעם בדעת רשות המיסים לפעול במירב הנחישות מצידה לאכוף את הוראות המס, או להביא את הסוגיות שבמחלוקת להכרעת בתי המשפט. כאמור, צריך להיערך להצגת הדברים נכונה, לא רק במישור המשפטי גרידא אלא גם ביישום נכון של חוות הדעת שנתקבלו בעבר.

אנו לרשותכם להבהרות נוספות בעניין.

 

 

‹ חזרה