מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

ביטוח לאומי

"תושבות" והיבטים בינלאומיים

דמי ביטוח על הכנסות מהשכרת דירה למגורים בחו"ל

18.12.2004

תיתכן חבות בדמי ביטוח לאומי על דמי שכירות
מדירת מגורים בחו"ל

א. ש. שואל :

האם תושב ישראל המקבל הכנסות משכר דירה למגורים בחו"ל – פטור מדמי ביטוח לאומי ?

עו"ד רו"ח רמי אריה משיב:

תיקון 76 לחוק הביטוח הלאומי נקבעה הוראה חדשה בתחולה רטרואקטיבית מינואר 2004, לפיה דמי השכרת דירה למגורים לא יחויבו בדמי ביטוח לאומי בתנאים מסוימים. הוראת פטור זו לא חלה על הכנסות מהשכרת דירה למגורים בחו"ל כפי שיובהר להלן.

נזכיר כי לעניין ביטוח לאומי החיוב בדמי ביטוח על הכנסות מהשכרת דירה למגורים בדמי ביטוח חל רק אצל מי שלא עובד כלל, או אצל מי שסך הכנסותיו כשכיר או כעצמאי היו נמוכות מהכנסותיו מכלל הכנסותיו הפסיביות באותה שנה או שוות להן. "הכנסות פסיביות" הנן לרבות, דמי שכירות, דיבידנד, הפרשי הצמדה וריבית משוק ההון וכו'.

בהוראה החדשה נקבע, כי הכנסות מדמי שכירות למגורים יהיו פטורות מדמי ביטוח, ובלבד שמדובר בהכנסות מדמי שכירות למגורים במסלול הפטור ממס עד תקרה הפטורה או במסלול החיוב במס בשיעור 10% על המחזור בלבד.

מכאן כי הוראת הפטור מדמי ביטוח לבוחרים במסלול הפטור ממס הכנסה על השכרה למגורים, קשורה קשר הדוק בהוראת הפטור ממס הכנסה. שכן, גם הפטור מדמי הביטוח יקטן, באופן יחסי, לפי הקטנת הפטור ממס הכנסה על דמי השכירות בשנים 2005 ו- 2006 כאמור, לגבי אלו שיבחרו במסלול הפטור ממס. יש לשים לב, כי הבוחר במסלול הפטור ממס, כאשר הוא חורג מתקרת הפטור, יחויב גם בדמי ביטוח לאומי על הסכום החייב שמעל התקרה הפטורה.

הוראת הפטור מדמי ביטוח לא תחול על הכנסות מהשכרת דירה למגורים בחו"ל. שכן, הפטור על השכרת דירה למגורים לפי חוק הפטור חל רק על דירות בישראל או באזור יהודה ושומרון ואילו סעיף 122 לפקודת מס הכנסה המאפשר מיסוי בשיעור של 10% בלבד על השכרת דירה למגורים חל רק על דירות בישראל.

מכאן, שהכנסות מהשכרת דירת מגורים בחו"ל המתקבלות על ידי תושב ישראל, כמו גם כל נדל"ן אחר בחו"ל, עלולות להיות חייבות בדמי ביטוח לפי חוק הביטוח הלאומי בהתאם לאמור לעיל.

‹ חזרה