מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

ספר "הוצאות מוכרות במס"

מאמרים וטיפים מתוך הספר

הכרה בהוצאות הקמת אתר אינטרנט כהוצאה מוכרת

17.11.2004

‏14 נובמבר 2004

הכרה בהוצאות הקמת אתר אינטרנט לצורכי מס

כשסוף סוף מסתבר כי האינטרנט אינו רק בועה, אלא הופך להיות כלי עבודה שוטף לכל גולש, יותר ויותר ארגונים עסקיים פועלים להקמה או לשדרוג האתר שלהם. יכול והאתר יהיה כלי לעבודה שוטפת פנימית בתוך הארגון, יכול והוא משמש כתחליף לסניף ארגוני כגון אתרי בנקים או חברות ביטוח ויכול והוא מיועד להיות ערוץ שיווקי נוסף למכירה מוצרי העסק או שירותיו, לפרסום ולשיפור התדמית.

ככלל, ניתן לומר כי רוב אתרי האינטרנט המוקמים כיום או המשודרגים, הנם חלק ממערך השיווק, המכירה או הגבייה הארגוניים. כערוץ שיווקי - ניתן כיום על פי פסיקת ביהמ"ש העליון בעניין יעקובי להכיר בכל הוצאות הקמת האתר כהוצאות מוכרות שוטפות בשנה שבה הוצאו.

עמדת מס הכנסה שנקבעה בחוזר שפורסם בעניין זו בתום שנת 2002, לפיה ההוצאות להקמת אתר אינטרנט יופחתו על פני 4 שנים, כשנות ההפחתה של ציוד ממוחשב, נשארת תקפה רק לגבי הוצאות הקמת אתרי אינטרנט שהם לשימוש פנים ארגוני, או כתחליף להקמת סניף מוחשי, אך לא כאשר עלויות הקמת האתר נועדו לפיתוח ערוץ שיווקי נוסף לארגון המחליף ערוצים שיווקיים קיימים.

ניתן לחלק את ההכרה בהוצאות אתר אינטרנט לפי:

הוצאה לרכישת שם מתחם (Domain) תהיה הוצאה מוכרת במלואה כאשר המדובר בשם מתחם הזהה לשם המסחרי הרגיל של הארגון העסקי. אולם, כאשר ההוצאה הינה לרכישת שם מסחרי חדש – המדובר בהוצאה הונית שלא תוכר כלל אלא במימושה.

עלויות הקמת אתר אינטרנט לשימוש פנים ארגוני או כסניף חדש לא יוכרו כהוצאות מוכרות שוטפות, אלא רק על פני 4 שנים כהוצאות פחת.

עלויות הקמת אתר אינטרנט תדמיתי שיווקי, לרבות למכירות – יוכרו כהוצאות פרסום מוכרות שוטפות בשנה שבה הוצאו.

עלויות פרסום אתר אינטרנט - יוכרו לפי הקריטריונים להכרה בהוצאות פרסום. דהיינו, ככל שמדובר בפרסום לעסק או תחום פעילות חדש לא יוכרו הוצאות אלו בניכוי, ככל שמדובר בפרסום לתחומי פעילות קיימים יוכרו ההוצאות לפרסום כהוצאות מוכרות שוטפות.

עלויות תפעול שוטף של אתר אינטרנט - הנן הוצאות מוכרות שוטפות. לרבות: עלויות להחזקת האתר, תשלומים לספקי האינטרנט, לתקשורת, לאחסון האתר, לשרות שנתי וכיוצא בזה.

עלויות שדרוג האתר - יוכרו כהוצאות מוכרות שוטפות או כהוצאות הוניות, לפי המבחנים המקובלים להכרה בהחזקת מכונות וציוד אחר. כלומר באם מדובר בשדרוג שנועד לשמירת רמתו של האתר לפי המקובל בשוק, הוא יוכר כהוצאה מוכרות שוטפת בשנה שבה בוצע השדרוג.

האמור לעיל, לקוח מתוך ספר הוצאות מוכרות לצורכי מס הכנסה, מע"מ, מס שבח מקרקעין וביטוח לאומי,

מאת רמי אריה עו"ד ורו"ח, שיצא לאור בימים שלו בהוצאת מיסים ועסקים בע"מ www.ralc.co.il

‹ חזרה