מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

מס ערך מוסף

שינויים בשיעורי המע"מ

שלמו במזומן - לפני עליית שיעור המע"מ

30.07.2012

שלמו במזומן - לפני עליית שיעור המע"מ

רמי אריה עו"ד ורו"ח

שר האוצר חתם כבר על הצו המאשר את עליית שיעור המע"מ מ- 16% ל- 17% החל מיום 1.9.2012. במקרים מסויימים, תשלום לפני כניסת התוקף - יחסוך את עליית המע"מ.

שימו לב, כי לפי הוראת השעה לשנת 2009-2012 הורחבה מאד קשת העסקים החייבים בהוצאת חשבונית מס עם קבלת התקבול והיא כוללת נותני שירותים רבים שמחזורם הכספי אינו עולה על 15 מיליון ש"ח. ריכזנו עבורכם את סוגי העסקים, אשר אם תשלמו להם עד מועד כניסת הצו לתוקף, תוכלו לקבל חשבונית לפי שיעור המע"מ הנוכחי ולחסוך 1% מע"מ, והם:

1. יצרנים כגון: נגרים, מסגרים, בתי מאפה, מפעלי ייצור, אשר מחזור עסקאותיהם כולל מע"מ הינו בסך של עד 1,950,000 ₪ כולל מע"מ לשנה ולא מעסיקים יותר מ- 6 עובדים. בסיס המזומן לגביהם מוגבל בתוקף עד ליום 31.3.2013 אלא אם יוארך ע"י שר האוצר.

2. קמעונאים כגון: בעלי חנויות מכולת, אופנה, תכשיטים, מכר אביזרי רכב, כלי בית, אשר מחזור עסקאותיהם כולל מע"מ הינו בסך של עד 1,950,000 ₪ כולל מע"מ לשנה ולא מעסיקים יותר מ- 4 עובדים.

3. נותני שירותים – כגון: אולמות אירועים, בתי מלון, הובלות, מוסכים, השכרת רכב, שיפוצים ותיקוני בניינים, מסעדות, שמחזור עסקם לא כולל מע"מ הינו בסך של עד וכולל 15,000,000 ₪ לא כולל מע"מ בשנה.

4. בעסקאות מקרקעין וקבלנים יחול בסיס המזומן למע"מ, לגבי מקדמות המתקבלות לפני מסירת המקרקעין או גמר עבודות הבנייה לקונה.

5. בעלי מקצועות חופשיים – כגון: עורכי דין, רואי חשבון, אדריכלים, יועצים, טכנאי שיניים, כלכלנים, עורך פטנטים ושמאים. ללא הגבלת מחזור הכנסות או מספר מועסקים.

6. רופאים , בעלי בתי ספר לנהיגה , בעלי בתי ספר, סוחר מקרקעין, סוחר רכב, עוסק במתן אשראי, מכירת מנויים לעיתון או מופעים ללא הגבלת מחזור הכנסות או מספר מועסקים.

7. עוסק או מלכ"ר או מוסד כספי שקיבל שירות לפי תקנה 6א לתקנות מע"מ מאדם שאינו רשום כעוסק ועיקר הכנסתו ממשכורת, גימלה או קצבה (חשבונית עצמית).

מוצע כי לפני התשלום המוקדם, תוודאו שאין סכנה לחוסנם הפיננסי של מקבלי התשלום, כדי שהמקדמה שנתתם לא תרד לטמיון. עוד כדאי שתוודאו כי הם אכן מוציאים חשבונית מס על בסיס מזומן לפי מחזורם העסקי וכי הם יוציאו את החשבונית מיד עם קבלת התקבול, ולא ידחו את הוצאתה לתחילת יולי כפי שמאפשר להם החוק.

זכרו עוד כי התשלום יהיה בשיעור המע"מ המוקטן רק אם הוא נפרע בפועל. כלומר, תשלום בשקים דחויים ואף בכרטיסי אשראי עלול לגרום לכם לשלם את הפרש המע"מ.

במקרים של רכישת טובין כגון: כלי רכב, ריהוט, מוצרי חשמל ומוצרים אחרים, המועד הקובע לשיעור המע"מ הוא מועד מסירתם ולכן רוצו לחנויות ליבואני הרכב או לחנויות הרהיטים ודרשו לקבל את הרכב החדש או הריהוט או מוצר החשמל מידית לפני כניסת ההעלאה בשיעור המע"מ לתוקף. כאמור לעיל, יצרנים או קמעוניים מסויימים יוציאו את החשבוניות בעת התשלום, כך שלהם אפשר וכדאי לשלם עד כניסת הצו לתוקף.

תשלום לקבלן עבור הדירה החדשה לפני המועד הקובע ייעשה בשיעור המע"מ טרם העלאתו.

נזכיר שוב, כי פירעון בפועל הוא פירעון מלא במזומן של התמורה ולא רק קבלת המחאות מעותדות לפירעון או קבלת תמורה בכרטיסי אשראי שטרם נפרעה.

שימו לב להוראה המופיעה בסעיף 7(ב) לתקנות מע"מ, כי הקלה זו של דיווח על בסיס מזומן לא תחול על עסקאות בין צדדים קשורים, כאשר מחיר העסקה הושפע מהיחסים המיוחדים שבין הצדדים. דהיינו: בכל עסקה בין צדדים קשורים שניתן לדווח עליה על בסיס מזומן לפי ההוראה החדשה, יש לוודא כי מדובר במחיר עסקה ראוי ומקובל בשוק. חובת ההוכחה לעניין זה תחול על העוסקים הקשורים.

אין טעם להקדים תשלומים יותר מידי, כי עליית המחירים תהיה בשיעור של 0.9%, ואם התשלום אמור להשתלם לבעל העסק רק בעוד שלושה חודשים, הרי הריבית בבנק תעלה יקר יותר מאשר החיסכון בתשלומים.

מאידך - בדרך כלל תשלום בכרטיס אשראי בתשלומים בקרדיט, מהווה תשלום במזומן לעניין המע"מ , יש לבחון את הכדאיות שלו לעומת שיעור הרבית שגובה חברת האשראי על הקרדיט.

מידע נוסף ראה באתר מיסים ועסקים www.ralc.co.il

‹ חזרה