מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

ביטוח לאומי

בעלי שליטה

בזק וביטוח לאומי רבים - מי מפסיד? העובדים

16.01.2011

בזק וביטוח לאומי רבים - מי מפסיד? העובדים

אליצפן רוזנברג

מאות מעובדי בזק שפרשו בשנים האחרונות, חויבו בסכומי יתר לביטוח הלאומי בהיקף של מיליוני שקלים. מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי עובדים שקיבלו אופציות מבזק בשנת 2005, ופרשו או פוטרו בין השנים 2005 ו-2008 גילו בבואם לממש את האופציות כי החברה גבתה מהם הפרשות לביטוח הלאומי בשיעור המקסימלי - 17.4%. על פי החוק, שיעור התשלום של דמי הביטוח הלאומי אמור להיות מותאם ספציפית לכל עובד ועובד. עובדים שפנו לביטוח הלאומי בדרישה לקבל החזר - נענו בשלילה.

כמו כן ניכתה בזק מהסכומים שקיבלו העובדים ממימוש האופציות מס הכנסה בשיעור מקסימלי. במקרה זה, עובדים שפרשו מהחברה ופנו למס הכנסה בטענה כי נגבה מהם מס יתר קיבלו החזרים כספיים בהתאם למדרגת המס הספציפית שלהם.

120 מיליון אופציות

בעקבות הפרטת חברת בזק בשנת 2005 ומכירתה לקבוצת אייפקס-סבן קיבלו עובדי החברה הטבה - כ-120 מיליון אופציות הניתנות להמרה למניות בהיקף של 4.71% מסך מניות החברה. שווין באותה עת עמד על כ-500 מיליון שקל.

במתאר הצעת המניות שפרסמה החברה ב-15 בנובמבר 2005 נכתב כי העובדים יוכלו לממש את האופציות בשלושה שלבים, החל מינואר 2008 ועד נובמבר 2009. בנוסף נכתב כי האופציות ימוסו במסלול רווחי הון, כלומר יהיו חייבים במס של 20% בעת המימוש.

בזק לא הסתפקה בכך ניכתה ובנוסף הפחיתה מהסכום גם הפרשות עבור הביטוח הלאומי - בסכום מקסימלי.

אחת מעובדות בזק לשעבר שיגרה מכתב לביטוח הלאומי ולבזק בדרישה לקבל החזרים על סכומי היתר שנגבו ממנה בתחילת 2010. במענה לתשובה נמסר לה מהביטוח הלאומי: "מאחר שחובת הדיווח בגין מימוש האופציות חלה על המעביד, הרי שכל פנייה בעניין החזר דמי הביטוח על החלק שהינו רווח הון יש להפנות למעביד ועליו לתקן את הדיווח שהוגש למוסד בהתאם".

לטענת גורמים בביטוח הלאומי, הגבייה בבזק נעשתה שלא בהתאם להוראות שהועברו אליהם. "אין בידינו את הפרטים של מאות העובדים. חברת בזק, היא זו שביצעה לכאורה את פעולת הניכוי שלא כדין והיא זו שצריכה לתקן את הטעות", נמסר מהביטוח הלאומי ל-ynet.

"מדובר בעובדים לשעבר"

עו"ד רמי אריה, מומחה למיסוי, אמר ל-ynet כי לא היה מקום לגבות כלל דמי ביטוח לאומי מאותם עובדים: "בפסיקה נקבע במפורש כי כאשר עובדים מקבלים מענקים או אופציות עקב החלפת בעלי השליטה בחברה שהם מועסקים בה, הרי מדובר בהכנסה הונית של העובדים שאינה חייבת בביטוח לאומי - וכפועל יוצא מכך חייבת גם רק במס רווחי הון בשיעור של 20% בלבד. בית הדין הארצי לעבודה קבע שמדובר במענק שמטרתו מניעת פגיעה בזכויות העובד במקום העבודה ואשר מבטא גם את זכותו הקניינית של העובד למקום עבודתו".

אריה מוסיף כי סוג זה של הטבה שונה מאופציות שמקבל עובד במהלך העבודה הרגיל. לדבריו, אופציות הניתנות לעובד במהלך העבודה לעתים חייבות בתשלום לביטוח לאומי, וזאת אם מדובר באופציות שהתקבלו במסלול של שכר. הן פטורות מתשלום לביטוח לאומי אם מדובר באופציות שהתקבלו במסלול הוני של החברה המנפיקה את האופציות.

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "חברת בזק ניכתה באופן גורף לכלל העובדים, מקבלי האופציות, דמי ביטוח לאומי בשיעור המירבי, במקום לערוך חישוב פרטני לכל עובד, ולנכות דמי ביטוח בהתאם לחבות הספציפית של כל עובד. החברה העבירה את הסכום באופן גלובלי לביטוח הלאומי.

כדי לתקן את האמור, חברת בזק צריכה לערוך חישוב פרטני לגבי העובדים, להחזיר למי שנגבו ממנו תשלומי יתר את הכסף, ולבקש מהביטוח הלאומי את ההחזר".

מבזק נמסר בתגובה: "מדובר בעובדים לשעבר שכבר אין עימם יחסי עובד מעביד, על כל המשתמע מכך. לכן לבזק אין יכולת לבצע החזר כלשהו. במקרה שנגבה מהעובדים מס עודף, על העובדים לשעבר לפנות לביטוח לאומי לקבלת ההחזר".

בעקבות התערבות ynet הודיעו החברות כי בקרוב צפויה להתקיים פגישה בין נציגי בזק לנציגי הביטוח הלאומי, כדי לקדם את הטיפול בנושא.

למאמר שפורסם באתר ynet לחץ כאן

‹ חזרה