מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

פיצויי מס רכוש ונזקי מלחמה

חובות ודרך קביעת החלטות ועדות ערר לפיצויים בשל נזקי מלחמה

30.06.2010

חובות ודרך קביעת החלטות ועדות ערר לפיצויים בשל נזקי מלחמה

רמי אריה עו"ד רו"ח

בצפון, במרכז ובדרום, טרם נסתיימו מלחמות לבנון השנייה ועוטף עזה. המלחמות עדיין ממשיכות בועדות הערר שנקבעו לצורך עררים על החלטות מנהל מס רכוש וקרן הפיצויים לגבי פיצויים המגיעים לפי חוק מס רכוש לניזוקים בנזקי מלחמה ופעולות איבה (להלן: "ועדות הערר").

ביום 24.6.2010 קיבל בהמ"ש המחוזי בתל אביב ( ע"מ 1217/08 ) ערעור שהגישו שלושה מרצים למתמטיקה מהטכניון, על החלטות ועדת הערר שלא לאשר להם פיצוי בהתאם להחלטת מנהל מס רכוש, בגין ביטול סמסטר קיץ עקב מלחמת לבנון השנייה. קביעות בית המשפט רחבות ומסדירות את הדין הפרוצדוראלי החל על דיוני ועדות ערר של מס רכוש וקרן הפיצויים ואת הדין המהותי החל על ההחלטות שלהן, כדלקמן:

1. הדין הפרוצדוראלי החל על דיוני ועדות ערר מס רכוש וקרן הפיצויים

בהמ"ש קובע כי סעיף 11 לתקנות מס רכוש קובע כי לוועדה סמכויות לפי חוק וועדות חקירה. אולם, הדין המהותי החל על וועדות הערר הינו חוק בתי הדין המנהליים, תשנ"ב-1992 (להלן: "החוק").

החוק מחייב את ועדות הערר לנהל דיון באופן פומבי, לתת לעוררים זכות טיעון בפני הוועדות ולא לקבל החלטות ללא שמיעת הצדדים. עוד מחייב החוק לערוך פרוטוקול של הדיונים בפני הועדה.

החוק מחייב את ועדות הערר לשמוע את עדי הצדדים, לקבל ולבחון את הראיות המוגשות במהלך הדיון.

אי עמידת ועדות הערר בהוראות פרוצדוראליות אלו דייה כדי לבטל את החלטות הוועדות ולהחזיר אליהם את תביעות העוררים לדיון מחדש.

אולם, עצם העובדה שהמשיב לא הגיש כתב תשובה אינה עילה לקבלת הערר על הסף.

2. הדין המהותי אשר לפיו יקבלו ועדות הערר את החלטותיהן

בכל מקרה גבולי יש לפרש את תקנות קרן הפיצויים בפרשנות מרחיבה, כך שיינתן פיצוי לניזוקים.

המונח "נזק עקיף" בחוק כולל גם מניעה של הכנסה עתידית בגדר "נזק עתידי". די שיש ציפייה סבירה כי הנזק יתרחש כדי שתיווצר הזכאות לפיצוי. אין מקום להטיל על ניזוקים נטל הוכחה מוגבר להוכיח מעל לכל ספק כי לא מדובר בנזק תיאורטי בלבד. אם סביר כי הנזק היה קורה יש לפצות בגינו.

לצורך קבלת הפיצויים אין על העוררים להיות עסק רשום ומוכר ובעל תיק ברשויות המס. כל מקור רווח למבצע פעילות שנפגע עקב פעולות מלחמה מהווה עילה לפיצוי. לרבות, הסדרים עם שכירים לחוזי עבודה שלא יצאו לפועל בשל המלחמה ולרבות פיצויים בשל אובדן רווח למי שאין לא עסק כלל ואיבד מקור רווח אחר. כגון: אובדן הכנסה משכירות או אף מקצבאות.

הדיון בכל שלושת העררים שהוגשו על שלושת המרצים למתמטיקה של הטכניון, שתבעו פיצויים בשל אובדן הכנסות עקב ביטול סמסטר קיץ בטכניון, בתקופת מלחמת לבנון השנייה, הוחזר לועדות הערר לדיון מחדש לשמיעת המערערים, בכדי לתת להם את האפשרות להוכיח את נזקיהם. בהמ"ש קבע החזר של הוצאות משפט בסך של 10,000 ₪ למערערים.

‹ חזרה