מיסים ועסקים בע"מ. רמי אריה, עורך דין ורואה חשבון. דורון טיקוצקי קנטור גוטמן נס עמית גרוס ושות
true

מדורים מקצועיים

ספר "הוצאות מוכרות במס"

עדכונים לחלק א - מס הכנסה

מדריך לניכוי הוצאות מוכרות בשל השגחה על ילדים

29.04.2009

מדריך לניכוי הוצאות מוכרות בשל השגחה על ילדים

אך נותן לשר האוצר את האפשרות לקבוע הוראה אחרת עד ליום 31.12.2009

רמי אריה עו"ד רו"ח

הרכב של חמישה שופטים של בהמ"ש העליון קובע היום (30.4.2009) בפסק דינו בעניין עו"ד ורד פרי - ע"א 4243/08, כי הוצאות להשגחה על ילדים שמוציאים הורים עובדים, הן הוצאות מוכרות במס. פסיקה זו מאשרת את פסיקתו של בית המשפט המחוזי משנה שעברה ודוחה את ערעור המדינה שהוגש עליה.

העקרונות להכרה בהוצאות מוכרות לפי הפסיקה הן במחוזי והן בעליון הם:

1. ההוצאות יוכרו בגין ילדים עד גיל 14 שנים. בתנאי ששני ההורים של הילדים עובדים. היה ומדובר במשפחה חד הורית, הרי די שההורה המחזיק בילד עובד.

2. הוצאות להשגחה על ילדים לשמרטף או מטפלת בבית – יוכרו במלואם. אולם, אם המטפלת עוסקת גם בעבודות משק הבית, יוכר חלק מההוצאות באופן יחסי.

3. הוצאות למעון או צהרונים יוכרו לפי:

3.1 שיעור של 2/3 מההוצאות ככל שהן לא כוללות ארוחות.

3.2 שיעור של 1/2 מההוצאות אם הן כוללות אורחות.

חלוקת ההוצאות הזו ניתנת לשינוי בכל מקרה ספציפי לפי הנסיבות בהתאם לשיקול דעת פקיד השומה, אך שיקול זה נתון לביקורת שיפוטית של בהמ"ש.

4. לא יוכרו הוצאות לחוגי ההעשרה וקייטנות. אולם, בהמ"ש העליון משאיר פתח להכיר גם בהוצאות אלו במקרים מסוימים.

5. תחולת ההכרה בהוצאות להשגחה על ילדים תהיה רק בשל הוצאות שיוצאו בגין ההשגחה מחודש ינואר 2010 ואילך.

6. נראה כי הורים לילדים שכבר תבעו ממס הכנסה את הוצאות ההשגחה על הילדים עד היום, יוכלו לדרוש את ההוצאות רטרואקטיבית מהמועד שהחלו לדרוש את ההוצאות. אך תביעות חדשות יתקבלו רק מחודש ינואר 2010 ואילך כאמור.

7. ההוצאות יחולקו באופן שווה בין שני הורי הילדים, כך שכל אחד מההורים יוכל לנכות רק מחצית ההוצאה מתוך הכנסותיו. ככל שמדובר במשפחה חד הורית הרי ההורה המחזיק בילד, יזוכה במלוא ההוצאות בשל החזקת הילד לצורך יציאתו לעבודה.

8. ההכרה בהוצאות תיעשה לפי אישורים על תשלומן. במקרים של מטפלות יש להראות שוברי קבלה או שוברי דיווח למוסד לביטוח לאומי. במקרים של מעונות או צהרונים יש להמציא קבלות תשלום.

9. תביעת ההוצאות לעצמאים תיעשה במסגרת הדוח השנתי שהם חייבים בהגשתו משנת 2010 ואילך. תביעת ההוצאות לשכירים תיעשה במסגרת דוח מקוצר המיועד לתביעת החזרי מס לשכירים משנת 2010 ואילך.

עם זאת חשוב לשים לב: בהמ"ש העליון קובע כי למחוקק היכולת לקבוע הוראת חקיקה מפורשת לקביעת ההכרה בהוצאות ההשגחה על ילדים, בין בחקיקה ובין בתקנות. משיקבע המחוקק את הוראותיו בעניין, הן יגברו, כך בפסק דינו של בית המשפט העליון, על הפסיקה הנוכחית בעניין ההכרה בהוצאות. מכאן כי למחוקק ניתנה כרגע שהות עד תום שנת 2009 לקבוע הוראת חוק לעניין זה.

ככל שהמחוקק יפעיל את סמכותו לקבוע הוראת חוק כאמור, היא תבטל את היכולת לתבוע הוצאות מוכרות בשל ילדים או תקבע הוראות חלופיות כפי שיקבע המחוקק.

צפוי ששר האוצר ינסה אכן לפעול להכנת הוראת חוק בעניין זה בדחיפות ועוד לפני תום שנת 2009, על מנת למנוע את כניסתה לתוקף של פסיקת בהמ"ש העליון בעניין ורד פרי , בייחוד לאור הגירעון הנוכחי הכבד הצפוי בגביית המיסים השנה.

‹ חזרה